Договорите на FIDIC и СИМ (BIM)
Д-р инж. Адриана Спасова, член на Комитета по договорите на FIDIC и член на УС на Българското общество по строително право (БОСП):
Уважаеми читатели,
С подкрепата на вестник „Строител“ Ви запознахме с предимствата на всяка от основните форми на FIDIC за услуги и строителство. Ако сте пропуснали някои от Месечните порции FIDIC, можете да ги откриете на сайта на изданието www.vestnikstroitel.bg. Миналия месец Ви запознахме с ролята на консултанта за администрирането на договорите на FIDIC, а в настоящия брой ще Ви представим възможностите за използването на СИМ с тези договори.
Развитие на СИМ
Строително-информационното моделиране (СИМ)1 представлява процес за управление на информацията по даден строителен проект през целия му жизнен цикъл. СИМ започва със създаването на интелигентен 3D модел, служещ като платформа, на която всички участници в проекта споделят данни и координират работата си. Фигура 1 показва възможното надграждане на СИМ. 3D моделът осигурява съгласуваност между отделните части на инвестиционния проект, като визуализира конфликтните точки между конструкцията и инсталациите и позволява бързо идентифициране на тесните места и грешките в проекта. Към информацията в модела може да се добави времето като четвърто измерение и разходите като пето измерение. Шестото измерение въвежда информацията за експлоатацията и поддръжката на обекта. Седмото измерение е свързано с устойчивостта. Осмото измерение е свързано със здравето и безопасността на обекта. Някои изследователи обсъждат потенциала на 9D BIM като интегриране на методи за повишаване на производителността чрез подобряване управлението на ресурсите, а 10D BIM като автоматизация, премахваща пречките пред производителността. Други предлагат с 10D BIM да се добави информация за сигурността, управлението на извънредните ситуации и бедствията. Разработчиците на софтуер защитават тезата, че 10D BIM работи като инструмент, който централизира данните за оптимизиране на управлението на проекта. 10D BIM може да се използва за съгласуване на финансовата и търговска информация с опазването на околната среда, здравето и безопасността, анализа на риска и др.

Понастоящем СИМ се въвежда по целия свят, като всички участващи в създаването и експлоатацията на сградни и инфраструктурни активи търсят начини да подобрят съществено производителността и характеристиките им в отговор на постоянно нарастващите социални, икономически и екологични предизвикателства. За да подпомогне този процес, през 2017 г. FIDIC включва като приложение към новите издания на договорите за големи проекти „Съвети за използване на СИМ с договорите на FIDIC“.
Съвети за използване на СИМ с договорите на FIDIC
FIDIC отчита, че СИМ се основава на екипен подход. Успешните проекти, използващи СИМ, насърчават сътрудничеството. Договорите на FIDIC са създадени да бъдат справедливи към всички страни и се считат за подходящи за проекти, използващи СИМ, при условие че страните признаят разликата в подхода и използват договора по подходящ начин.
Това започва с правилно планиране и, ако Възложителят няма подходящи собствени експерти, препоръката е да назначи консултант, който е подходящо квалифициран, за да му съдейства за въвеждането на СИМ. Разбира се, необходим е и правен съвет, особено при следващите стъпки. Методологията за възлагане на поръчки трябва ясно да очертае какви са изискванията на Възложителя към всички изпълнители по договори относно информацията. Тези очаквания трябва да се фокусират върху целта, за която се изисква информацията, и да бъдат свързани с общите очаквани резултати от проекта. Ако бъде правилно изготвена, методологията за възлагане на поръчки ще помогне на оферентите да отговорят на изискванията и Възложителят да избере високо квалифицирани участници в проекта.
Подобреното качество на информацията при проекти, използващи СИМ, може да доведе до значително намаление на промените. Заслужава си да се помисли как традиционните роли на Изпълнител и Възложител ще се впишат в тази организация. По принцип СИМ е много подходящ за интегрирано изпълнение на проекти, включително проекти за проектиране-строителство и особено за проектиране-строителство-експлоатация, където ранното проактивно включване на ключовите участници в различните фази на проекта е от съществено значение.
За напреднали нива на СИМ, където се изисква изцяло отворено споделяне на информация, задължението за управление на комбинирания модел трябва да се възложи на физическо лице с подходяща квалификация. Тази роля следва да е различна от ролята на ръководителя на проекта, за да се гарантира ясно разграничаване на отговорностите по проекта. Това може да изисква назначаване на външен специалист, ако Възложителят или Инженерът не разполагат с такива кадри.
Фигура 2 показва рисковете, идентифицирани от FIDIC, при работа в среда със СИМ.

При управлението на рисковете, посочени на Фигура 2, и други рискове, свързани с цифровите технологии, Възложителят трябва ясно да дефинира изискванията си по отношение на следните въпроси, както и да се убеди, че са изяснени по подходящ начин в офертите на доставчиците:
• Специфични технологии, вкл. „версии” и „издания”, прилагани от доставчика, които трябва да отговарят на общите изисквания на проекта за оперативна съвместимост и управление на информацията към всички доставчици, включително всяка специфична технология, която Възложителят може да планира да приложи.
• Правата за всяка информация, създадена от доставчик за целите на проекта, за да може същата да бъде достъпна за и използвана от други участници в проекта в неговия контекст.
• Правилно разпределение на риска за точност на външни или отворени данни, на които доставчиците могат да разчитат, за да развият своята собствена информация.
• Споразумения за нива на достъп (Service Level Agreements SLAs) за всеки софтуер, който може да бъде предоставен от доставчик, от който може да зависи своевременното изпълнение на работите от Възложителя или други участници в проекта.
• Определяне на отговорността в случай на кибератака, свързана с дигиталните системи.
• Изисквания за създаване и поддръжка на пълен архив на цялото движение на информацията, свързана с проектирането, базирано на модела, с цел създаване на възможност за пълна одитна следа и преглед на всички промени, ако е необходимо.
Предложенията на доставчиците трябва адекватно и подробно да отговорят на тези изисквания.
Всички участници в проект, който използва СИМ, трябва да положат специална грижа за проверката на възложения им обхват и договорни разпоредби, за да се уверят, че са наясно със своите отговорности, свързани със СИМ.
След завършване на проекта е необходимо информацията от модела да се превърне в екзекутивна документация, за да се предаде заедно със самия строеж. Това включва не само графичните елементи, но и интегрираните данни. Опитът показва, че това е значително усилие, така че отговорностите за изпълнението на тази задача трябва да бъдат ясни и да се предоставят подходящи ресурси. Важно е да се отсеят и предадат само данните, които ще бъдат полезни за бъдещата експлоатация и поддръжка.
Процесът на изпращане на уведомления по договора трябва да бъде проверен, за да се определи дали това ще стане чрез общата среда за данни или чрез по-традиционни методи, или и по двата начина.
Ако трябва да се използват подизпълнители, те трябва да бъдат обвързани от Протокола за СИМ и Генералния план за предаване на информация.
FIDIC препоръчва около 30 Под-Клаузи на Общите условия да бъдат внимателно прегледани и ако е необходимо, изменени чрез Специфичните условия.
Подготовка на тръжни документи за проект, използващ СИМ с договори на FIDIC, при спазване на ISO 19650
Серията стандарти БДС EN ISO 19650 [Организация и дигитализация на информацията за сгради и строителни съоръжения, включително строително-информационно моделиране (BIM). Управление на информацията чрез използване на строително-информационно моделиране] предоставя препоръки за управление на информацията по проекта.
Тези документи са приложими за целия жизнен цикъл на всякакви строителни активи, включително стратегическо планиране, първоначално проектиране, инженеринг, разработване, документация и строителство, ежедневни операции, поддържане, реновиране, ремонт и край на жизнения цикъл.
FIDIC поддържа мрежа от международни експерти по приложението на СИМ, постоянно следящи развитието на ISO 19650. Договорите на FIDIC не изискват определени форми на Протокол за СИМ и План за изпълнение на СИМ/Генерален план за предаване на информация, като по този начин страните могат да изберат образец, който най-добре подхожда на проекта, или могат да изготвят собствен. Подходящ пример за етапа на строителство е Информационният протокол (Information Protocol), публикуван от UK BIM Framework, последно издание 6, юли 2023 г.
В този раздел предлагаме препоръки за имплементиране на серията стандарти БДС EN ISO 19650 при подготовката на тръжни документи с договори на FIDIC.2
Стандартът изисква Възложителят като възлагаща страна да установи Информационния протокол на проекта, който да бъде включен във всеки договор. Серията ISO 19650 разглежда цялата информация, като в договорите на FIDIC за строителство/инженеринг това включва програмата, записите, Документите на Изпълнителя, проектите на Възложителя, документи за осигуряване на качеството, Промени, Уведомления и други съобщения съгласно Под-Клауза 1.3 и т.н. Важно е Възложителят да формулира изискванията във връзка с управлението на информацията по време на планирането на поръчките. Изискванията за информация трябва да бъдат ясно установени в тръжните документи, включително отговорности, ниво на детайлиране на необходимата информация, критерии за приемане, допълнителна информация и срокове.
При подготовката на предложенията си проектанти, изпълнители и подизпълнители планират предаването на информацията. Изискванията за информация трябва да бъдат пренесени по веригата на доставките до най-релевантната страна или до точката, при която информацията може да бъде предоставена най-лесно. Изискванията може да не са идентични: в договора следва да се включат само тези, които са от значение за назначената страна. В началото на проектирането необходимата информация трябва да се прехвърли от информационния модел на активите (AIM) към информационния модел на проекта (PIM). Информацията за активите е отправна точка в случай на рехабилитация/реконструкция/реновиране/модернизиране на съществуващ обект. При предаването на обекта съответната информация следва да се прехвърли от PIM към AIM, за да се даде възможност за правилна експлоатация и управление на съоръжението.

Фигура 4 показва последователността, в която се предприемат дейностите за управление на информацията съгласно стандарта БДС EN ISO 19650-2:2019 [Организация и дигитализация на информацията за сгради и строителни съоръжения, включително строително-информационно моделиране (BIM). Управление на информацията чрез използване на строително-информационно моделиране. Част 2: Етап на доставка на активи]3.

Диаграмата за информационното планиране при възлагането, показана на Фигура 5, следва Фигура 7 от БДС EN ISO 19650-2:2019. Някои дейности са изобразени паралелно, тъй като могат да се изпълняват едновременно. Дейност 4.4 е изобразена няколко пъти, за да се подчертае, че всеки работен екип трябва да предприеме дадената дейност. На Фигура 5 са показани следните дейности за етапа на възлагане:
4.1 Утвърждаване на плана за изпълнение на СИМ на оперативния екип;
4.2 Създаване на подробна матрица на отговорностите на оперативния екип;
4.3 Установяване на изискванията за информация при обмен с водещата изпълняваща страна;
4.4 Създаване на план/планове за доставяне на информация;
4.5 Създаване на генерален план за доставяне на информация;
4.6 Завършване на документите за назначаване на водеща изпълняваща страна;
4.7 Завършване на документите за назначаване на изпълняваща страна.
А - информационният модел се развива последователно от оперативния екип (оперативните екипи) при всяко възлагане
Задълженията на участниците в изпълнение на ролите и задачите за информационното планиране могат да бъдат интегрирани в договорите на FIDIC, както следва:

ISO 19650-2 Клауза 5.1 Процес на управление на информацията – оценяване и определяне на необходимост
Възложителят като възлагаща страна:
5.1.1. възлага на физически лица да изпълняват функцията по управление на информацията. Те могат да са лица с подходящи знания и умения от неговия персонал или от водещата изпълняваща страна, или от трета страна в рамките на договорения обхват на услугите по управление на информацията. FIDIC отбелязва, че компетентността и отговорностите на тази позиция трябва да бъдат разбрани и да включват опит в създаване на резервни копия и интегриране на данни, планиране на непрекъснатост на процеса и киберсигурност.
Възложителят може да назначи консултант по BIM за мениджър на информацията. Алтернативно, Възложителят може да делегира отговорността за цялата или част от функцията по управление на информацията на Изпълнителя или проектанта, но съгласно стандарта Възложителят остава отговорен. Ако например по договор по Сребърната книга на FIDIC функцията по управление на информацията трябва да се изпълнява от Изпълнителя като водеща изпълняваща страна, Възложителят трябва да гарантира, че обхватът на договора отразява по подходящ начин възложените дейности и отговорности. За тази цел Възложителят трябва да назначи и да повиши квалификацията на вътрешен мениджър по информацията или консултант за изготвяне на изискванията за информация по проекта и по време на изпълнението на проекта да следи за спазването на изискванията. Като алтернатива Възложителят може да наеме BIM консултант, който да формулира обхвата на отговорностите на Изпълнителя за управление на информацията и да контролира изпълнението на задълженията на Изпълнителя до приключването на Договора с предаване на информацията в необходимия обхват. Установяването на обхвата на необходимите услуги може да се улесни чрез използване на „Матрицата за назначения по управление на информация“, приложение А в стандарта.
Възложителят може да делегира на Инженера отговорността за прегледа и приемането на информационния модел на Изпълнителя, ако му е възложен по Червената/Жълтата/Изумрудена книга. Тогава Инженерът ще следва процедурата за Преглед на Документите на Изпълнителя съгласно Под-Клауза 5.2/(Червена книга 4.4), като делегира тези отговорности на свой компетентен сътрудник.
5.1.2. установява проектни изисквания за информацията. Те са свързани с тръжната стратегия: обхват на проекта, предназначение, за което ще се използва информацията, Секции, ключови събития, етапи, договорни пакети, ключови решения, основани на предоставената информация (например Сертификати за междинно плащане, включващи плащане за работен проект с минимален обем и съдържание съгласно Наредба 4 на МРРБ).
5.1.3. установява ключови етапи за доставка на информация за проекта. Те могат да бъдат свързани с датите за предаване на Документите на Изпълнителя, данните за проектиране и за Площадката, предоставяни от Възложителя, ключови моменти за вземане на решения в Програмата; ключовите събития по Договора могат да бъдат свързани с бонуси/обезщетения (Под-Клауза 4.25 от Изумрудената книга; Червена/Жълта/Сребърна книга: примерна допълнителна Под-Клауза 4.22 от Ръководството за подготовка на Специфичните условия);
5.1.4. установява информационен стандарт за проекта. Съображенията са специфични за проекта и отчитат бъдещото използване на информацията по време на експлоатацията.
5.1.5. установява методи и процедури за създаване на информация за проекта. Те са специфични за проекта и трябва да бъдат свързани с процедурите за предоставяне и преглед на Документите на Изпълнителя съгласно Под-Клауза 5.2 (Жълта/Сребърна/Изумрудена книга)/4.4 (Червена книга); Под-Клауза 6.10 [Записи]; Под-Клауза 8.3 [Програма]; Под-Клауза 12 от Червената книга за измерване и оценяване и т.н., като се отчита сигурността или разпространението на информацията.
5.1.6. установява източници на информация и споделените ресурси по проекта. Използването на стандарти за отворени данни трябва да се обмисли както за референтната, така и за споделената информация, за да се избегне дублиране на усилия и проблеми с оперативната съвместимост. Тази отговорност на Възложителя следва да бъде съгласувана със задълженията му по Под-Клауза 2.5 да предоставя на Изпълнителя информация за обекта и референтни елементи. Базовият геотехнически доклад и Изискванията на Възложителя в Изумрудената книга (Спецификациите и Чертежите в Червената книга или Изискванията на Възложителя в другите книги) също са важна справочна информация.
5.1.7. установява обща информационна среда на проекта (Common Data Environment – CDE). CDE трябва да бъде създадена преди издаването на покана за участие в търг, за да може информацията за търга да се споделя с участниците в търга по защитен начин.
5.1.8. установява информационен протокол за проекта. Възложителят трябва да установи информационния протокол, както е описано в стандарта. Той следва да бъде включен в тръжната документация за назначаване на всички проектанти, Инженер, Изпълнители, Подизпълнители, ключови доставчици, като отразява разликите при всяко назначаване. Възложителят следва да го създаде, включително свързаните с него лицензионни споразумения, които да бъдат включени в договорите. Възложителят следва да разгледа специфичните задължения за управление/създаване на информация; всички гаранции/задължения, свързани с проектния информационен модел (ПИМ); правата на интелектуална собственост върху информацията; използването на съществуваща информация/споделени ресурси/информация по време на проекта; повторното използване на информацията след ново възлагане или в случай на прекратяване на договора. Информационният протокол може да бъде включен в Под-Клауза 1.5 от Червената/Жълтата/Изумрудената/Сребърната книга с по-висок приоритет от Специфичните условия. По този начин в случай на несъответствия между информационния протокол и някое от Условията на договора или Спецификацията/Изискванията на Възложителя и други документи с по-нисък приоритет отговорностите и задълженията, предвидени в информационния протокол, ще имат предимство. По този начин необходимостта от използване на клаузи за включване или изменение на множество разпоредби от Общите условия ще бъде сведена до минимум. Информационният протокол може да бъде включен в Клауза 2 от Споразумението за услуги по Бялата книга с по-висок приоритет от Специфичните условия. Същият подход може да бъде приложен и в договорите за подизпълнение.
19650-2 т. 5.2 Процес за управление на информация – покана за участие в търг
Възложителят в качеството си на възлагаща страна:
5.2.1. установява изисквания за обмен на информация с възлагащата страна. Те могат да бъдат интегрирани в Спецификацията/Изискванията на Възложителя (например определяне на формата на записите на Изпълнителя съгласно Под-Клауза 6.10, програмата съгласно Под-Клауза 8.3, различни Документи на Изпълнителя, включително екзекутивна документация/ръководства за експлоатация и поддръжка).
5.2.2. събира източници на информация и споделени ресурси. Възложителят може да предостави достъп до общата информационна среда на проекта по време на тръжната процедура, а след това да спре достъпа на участниците, които не са се класирали.
5.2.3. установява тръжните изисквания за офериране и критерии за оценка. Възложителят следва да ги включи в Указанията към участниците в търга. Ключови съображения вероятно ще бъдат изискваното съдържание на (предварителния) план за изпълнение на BIM; компетентността, способностите и капацитетът на оферента за изпълнение на изискванията за информация; план за мобилизация; оценка на риска при доставка на информация.
5.2.4. включва нужната информация в поканата за участие в търга.
ISO 19650-2 т. 5.3 Процес на управление на информация - офериране
Оферентът като водеща изпълняваща страна:
5.3.1. определя физически лица, които да поемат функцията по управление на информацията.
5.3.2. създава план за изпълнение на BIM от екипа (предварителен).
5.3.3. оценява способностите и капацитета на работния екип.
5.3.4. оценява способностите и капацитета на оперативния екип (собствен персонал/подизпълнители/консултанти).
5.3.5. създава плана за мобилизация на екипа. ISO 19650-2 изисква от оферента да вземе предвид 11 елемента, обхващащи тестването на обмена и доставката на информация, CDE, други изисквания за софтуер и хардуер, обучение и образование.
5.3.6. създава регистър на рисковете на оперативния екип на Изпълнителя. Предлага се да се създаде интегриран регистър на рисковете, който да включва рисковете, свързани с управлението на информацията, заедно с други рискове, свързани с назначаването.
5.3.7. съставя офертата на оперативния екип, включително план за изпълнение на BIM преди назначаването, резюме на възможностите и оценката, план за мобилизиране и оценка на риска при подаването на информация.
ISO 19650-2 т. 5.4 Процес на управление на информация - възлагане (Споразумения за услуги, договори за строителство/инженеринг и договори за подизпълнение, договори за доставка)
Избраният Проектант на Възложителя/Инженер/Изпълнител като водещи изпълняващи страни, които назначават Подизпълнители:
5.4.1. утвърждават плана за изпълнение на BIM на оперативния екип. Те трябва да проверят плана за изпълнение на BIM (преди назначаването) и да го актуализират след процеса на оценка на офертите с участието на Възложителя и Подизпълнителите. Планът за изпълнение на BIM вероятно ще се развива по време на изпълнението, тъй като се назначават допълнителни Подизпълнители.
5.4.2. създават подробна матрица на отговорностите на оперативния екип, изготвена на базата на първоначалната матрица на отговорностите на високо ниво с приноса на Подизпълнителите.
5.4.3 установяват изискванията за информация при обмена с водещата изпълняваща страна. Нивото на подробност и другите изисквания в договорите за подизпълнение трябва да са в съответствие с изискванията в основните договори.
Подизпълнителите:
5.4.4. създават План за доставяне на информация за задачите (ПДИЗ).
Проектантът на Възложителя/Инженерът/Изпълнителят като водещи изпълняващи страни:
5.4.5. създават генерален план за доставяне на информация като компилация от ПДИЗ.
Възложителят:
5.4.6. завършва основните договори, като включва чрез информационния протокол на проекта горепосочените приложими документи за управление на информацията, като отчита, че част от съдържанието може да се променя.
Проектантът на Възложителя/Инженерът/Изпълнителят като водещи изпълняващи страни:
5.4.7. допълва договорите за подизпълнение, като включва чрез информационния протокол на проекта горепосочените приложими документи за управление на информацията. Информационният протокол обикновено ще бъде същият като този в основния договор. Водещата изпълняваща страна трябва да включи договорите за подизпълнение и управлява чрез процедурата за Промени:
• Информационните изисквания на водещата изпълняваща страна;
• Информационния стандарт на проекта;
• Информационния протокол на проекта;
• Плана за изпълнение на СИМ на оперативния екип; и
• Приетия ПДИЗ.
Привеждане договорите на FIDIC в съответствие с ISO 19650-2 и ISO 19650-3
Като подготвят договорите в съответствие с Раздели 5.4.6 и 5.4.7 на ISO 19650-2, страните трябва да гарантират, че:
- основните договори и договорите за подизпълнение/под-подизпълнители по веригата на доставки включват Информационния протокол с по-висок приоритет от Специфичните условия;
- Информационният протокол е надлежно попълнен и включва всички съответни документи, в които подробно са описани процесът на управление на информацията и отговорностите в съответствие с ISO 19650-2, приложими за договора;
- процесът на контрол на промените е съобразен с процедурата за Промени по договорите на FIDIC и правото да се претендира за допълнително време и разходи се подчинява на процедурата за искове;
- процесът на подаване, оторизиране, отхвърляне и приемане е ясно определен в генералния план за доставяне на информация и всеки ПДИЗ и е съобразен с процедурите на FIDIC (например за Преглед съгласно Под-Клауза 5.2 от Жълта/Сребърна/Изумрудена/Златна книга/Договор за подизпълнение 2019);
- процедурите за приемане на обекта и завършване на договора съгласно Клауза 10 и Клауза 11 от Червена/Жълта/Сребърна/Изумрудена книга/ и съответните разпоредби на Договори за подизпълнение на FIDIC включват ясни изисквания за Преглед на завършения информационен модел на проекта, отговорност за архивиране, достъп, сигурност и непрекъснат контрол на интегритета/промените по време на Пробите след завършване съгласно Клауза 12 и Срока за съобщаване на дефекти съгласно Клауза 11 на основните договори.
В края на етапа на строителство съответната информация трябва да се прехвърли от PIM към AIM. ISO 19650-3 определя изискванията за управление на информацията в контекста на експлоатационната фаза на активите и обмена на информация в нея при използване на BIM. Възлагащата страна може да бъде собственикът на актива, операторът на актива (например чрез дългосрочен концесионен договор) или външният управител на активите/съоръженията (обикновено назначаван за период от няколко години). При Златната книга (проектиране-строителство-експлоатация) и предстоящата за публикуване Бронзова книга (експлоатация-проектиране-строителство-експлоатация) стандартът ISO 19650-3 може да се използва за периода на експлоатационно обслужване, докато ISO 19650-2 се използва за периода на проектиране и строителство. По време на експлоатацията се прилага ISO 19650-3, но ISO 19650-2 може да се използва паралелно за планираните работи по поддръжката и/или новите проекти за разширение, реконструкция, рехабилитация или модернизация. В договорите, включващи експлоатация, освен информационния протокол за периода на проектиране и изграждане, съответстващ на ISO 19650-2, следва да бъде включен информационен протокол за активите, съответстващ на ISO 19650-3.
В следващата „Месечна порция FIDIC” очаквайте „Управление на обхвата с договорите на FIDIC“.
1 Building Information Modeling (BIM).
2 Ползвани са текстове от Глава 5 от книгата на д-р Спасова Innovative Project Management with FIDIC Contracts, публикувана от Informa Law from Routledge.
3 Следва логиката на Фигура 3 от БДС EN ISO 19650-2:2019.
