Стефан Тотев, изп. директор на „Джи Пи Груп“ АД, член на ИБ и УС на КСБ: Метрото утвърди София като модерна европейска столица
Гордеем се, че сме част от тази глава в историята на града
Росица Георгиева
Ренета Николова
Г-н Тотев, в края на миналата седмица столичното метро отбеляза 25-годишен юбилей. Вие сте участвали в изграждането на най-сложния инфраструктурен проект на София. Бихте ли разказали повече за строителството и кои участъци сте изпълнили?
Изграждането на метрото е инфраструктурен обект без аналог по своите мащаби у нас. За столицата това е постижение, чиито ползи виждаме ежедневно. Сбъдването на план от шейсетте години на миналия век осигури бърз превоз с редица позитивни отражения. Освен като инженерно постижение то е обект от национална величина от икономически, социален и екологичен аспект.
Това, че „Джи Пи Груп“ АД е част от писането на тази глава от историята на столицата, е голям успех и повод за гордост. От 2010 г. насам дружеството има участие – като основен изпълнител или като част от обединение от компании – в строителството на девет метростанции по няколко различни метродиаметъра. Това са: „Александър Малинов“ от Линия М1; „Бели Дунав“, „Надежда“, „Витоша“ от Линия М2; „Св. Патриарх Евтимий“, „НДК 2“, „Овча купел“, „Горна баня“ от Линия М3; и „Летище София“ от Линия М4.
Какви бяха основните предизвикателства, с които се сблъсквахте в различните проекти, и как ги решавахте - по отношение на геология, на методи на изпълнение?
Подобен вид строителство е трудно и носи рискове, независимо къде по света се изпълнява. Понякога се налага да се взимат бързи и сложни решения, за да се предотвратят опасни последици. В интерес на истината през годините досега изграждането протича успешно и без тежки инциденти – както от гледна точка на строителството, така и при експлоатацията. Надявам се тази тенденция да се запази.
Но въпреки съвременните методи на изграждане не липсват и предизвикателства. Най-големият проблем при подземното строителство са водата и меките почви. При изграждането на шлицови стени например изненадващата поява на подпочвени води и несвоевременната намеса може да доведе до деформация на конструкцията. Избила вода е в състояние да напълни цял изкоп само за ден, дори при направени плочи. Често се налагат извънредни укрепвания или инжектиране на бетон под нивото на фундамента. Понякога в зоната на станциите се налага изместване на подземната инфраструктура. Това са част от „невидимите“ за гражданите проблеми. На повърхността, с оглед минимизиране на неудобството за жителите на София по време на строителните дейности, най-честото предизвикателство е въвеждането на сложна временна организация на движение.
Какво е усещането да си част от такъв голям проект, който има важно значение и за развитието на града, и за неговите жители?
Усещането е за нещо значимо. Участник си в нещо, което ще остане за децата ни, а и за техните деца, и от нас зависи то да е направено удобно и качествено. Това дава стимул.
Благодарен съм на всички специалисти, участващи в изграждането на метрополитена. Те доказаха своята висока инженерна и технологична подготовка, а тяхната отдаденост и неуморният им - понякога и денонощен – труд, са в основата на всичко постигнато в името на изграждането на София като съвременна европейска столица.
Как работите с екипа на „Метрополитен“ ЕАД?
С „Метрополитен“ имаме дългогодишно колегиално партньорство, като се надявам това да продължи и занапред. Процесът възложител-изпълнител е двустранен и за да върви работата, трябва да има диалог и разбиране. В екипа на проф. д-р инж. Стоян Братоев участват професионалисти на световно ниво, способни да достигнат до най-правилните експертни решения и да защитят позициите си, без значение с колко предизвикателен проблем ще се сблъскат.
А как бихте описали Софийското метро?
Наскоро запитани деца оприличиха метрото като „движещо се“. Това интересно определение е и моята асоциация – за нещо, което ни „придвижва“ напред – към новото, към модерното, към развитието. Спомняте си началото – първият участък не достигаше дори 7 км, а сега метромрежата е над 50 км и със своите 47 метростанции е най-бързият и екологичен транспорт в столицата. Ежедневно се ползва от над 500 хил. души, което за мен говори, че хората харесват този вид транспорт и им е удобен. Освен това метрото променя облика на града – при строежа му се подменя както подземната инфраструктура, така и се реновират булеварди и пространства по пътя на трасето.