Единадесетата конференция „Безопасна пътна инфраструктура“ представи законодателни промени и напредъка по ключови проекти
Събитието бе организирано от ББАПБ, вестник „Строител“ традиционно бе медиен партньор
На 18 и 19 септември в Пловдив се проведе Единадесетата годишна конференция на тема „Безопасна пътна инфраструктура“. Най-голямото събитие за пътна безопасност у нас бе организирано от Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ). Традиционно вестник „Строител“ бе медиен партньор на форума. Той събра представители на институциите, бизнеса, неправителствени организации, специалисти и експерти в областта, които в рамките на два дни обмениха добри практики и набелязаха стъпки, по които страната ни трябва да върви, за да се постигне напредък в пътната безопасност. Представени бяха предлагани законодателни промени, реализирани мерки за повишаване на сигурността на пътя и изпълнението на ключови инфраструктурни проекти.
Конференцията откри председателят на УС на ББАПБ д-р ик.н. Николай Иванов, който е и член на Контролния съвет на Камарата на строителите в България (КСБ). Официални приветствия към участниците отправиха Димитър Недялков, зам.-министър на транспорта и съобщенията, Тони Тодоров, зам.-министър на вътрешните работи, инж. Йордан Вълчев, председател на УС на Агенция „Пътна инфраструктура“ (АПИ), Мария Лазарова, зам.-председател на Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“, инж. Живко Недев, зам.-председател на УС на КСБ, Kристоф Никодим, представител на Пътната федерация на Европейския съюз (ERF), и Дамян Владинов, ген. секретар на Европейската мрежа на службите на пътна полиция ROADPOL.

„Добре дошли на 11-ата годишна конференция „Безопасната пътна инфраструктура“. През годините събитието се утвърди като най-значимата и авторитетна платформа за диалог и сътрудничество в областта на пътната безопасност у нас. То се провежда в рамките на европейската кампания ROADPOL Safety Days 2025, организирана от Европейската мрежа на службите за пътна полиция. Отново сме тук, обединени от общата ни цел да намалим до нула жертвите и тежко пострадалите при пътнотранспортни произшествия в България, защото животът, здравето и сигурността на хората са първата и най-важна ценност“, каза д-р Николай Иванов.
Димитър Недялков обяви, че Министерството на транспорта и съобщенията е предложило
законодателни промени за по-строг контрол върху претоварените камиони.
„Предложението е за изменение на Закона за автомобилните превози, с което всички измервателни точки да подават информация към ИА „Автомобилна администрация“ за точното тегло на натоварените превозни средства. При наличие на претоварване системата няма да позволява издаването на превозен документ“, обясни Недялков. Той добави, че от началото на годината инспекторите на ИА „Автомобилна администрация“ са съставили близо 200 акта за претоварване. Нарушенията са установени както при регулярни проверки, така и при съвместни акции с АПИ, Националното тол управление и МВР.
Зам.-министър Недялков акцентира и върху други ключови мерки за пътна безопасност като въведената от 12 юли дигитализация при обучението на водачите. С нея се гарантира, че курсистите получават пълния обем часове по теоретично и практическо обучение, както и засилен контрол върху ученическите превози. Преди началото на учебната година са проверени училищните автобуси, като не са констатирани сериозни нарушения. Подготвят се и законодателни промени за оборудване на всички училищни автобуси със заключващ дрегер, който блокира двигателя, ако бъде отчетен алкохол при теста на водача. „Всички тези действия са част от общата ни цел – да изградим устойчива система за пътна безопасност. С последователност и общи усилия можем да постигнем трайно намаляване на жертвите по пътищата и да гарантираме сигурността на всеки участник в движението“, обобщи Димитър Недялков.
„Последните години всички осъзнаваме, че платихме и продължаваме да плащаме много висока цена с жертвите по пътищата. Хубавото е, че все по-често започва да се говори по темата за
пътната безопасност, тя е приоритетна за МВР и за цялата държава.
В този процес участват много страни, като целта е да се намалят катастрофите и жертвите“. Това каза зам.-министър Тони Тодоров и подчерта, че пътната безопасност зависи от всеки един гражданин. „Трябва да обърнем внимание на възпитанието на нашите деца. Да не разчитаме само на учителите, а ние също да полагаме повече грижи и да ги възпитаваме в добродетели. Това със сигурност ще намали броя на жертвите по пътищата“, изтъкна Тодоров. Той коментира, че статистиката за ПТП регистрира лек спад в броя на жертвите, както и на тежките катастрофи. „Нещата се подобряват, но резултатът все още не е удовлетворяващ. Затова всеки трябва да е отговорен, да се полагат усилия по посока на възпитанието на децата и да ценим човешкия живот“, завърши Тони Тодоров.

Според Кристоф Никодим
Европейският съюз се нуждае от стратегически инвестиции в пътната инфраструктура,
за да се намалят задръстванията, да се подкрепи развитието на страните в ЕС, сближаването между държавите членки, по-специално в периферните и селските райони.
„През годините съм имал възможността да участвам в няколко конференции, организирани от ББАПБ. Винаги съм бил впечатлен от високото ниво на експертиза, професионализъм и отдаденост, които това събитие обединява. Всяко издание служи като ценна платформа за обмен на знания, споделяне на добри практики и постигане на напредък към нашата обща цел, а именно – по-безопасни пътища за всички“, сподели още Кристоф Никодим.
Мария Лазарова поздрави организаторите на събитието и специално д-р Николай Иванов. „Конференцията за пътна безопасност се разви през годините и сега е сред най-големите в региона, за което основна заслуга имате Вие, д- р Иванов. На това събитие ние говорим за новите технологии в сектора, за устойчивост. А какво е устойчивостта? Да гледаш в бъдещето. Именно това е да бъдеш визионер, какъвто именно сте Вие“, каза Мария Лазарова.
Инж. Живко Недев приветства организаторите и участниците във форума от името на УС на Камарата на строителите в България. Той посочи, че конференцията се е утвърдила като традиционна и че всички ангажирани с темата пътна безопасност с нетърпение очакват събитието всяка година. „Благодаря Ви, колеги, приятели, съмишленици, защото Вие сте хората, които давате добри идеи и повдигате проблемите в сферата, които трябва да се решат. Благодарение на Вашата експертиза голяма част от трудностите се преодоляват“, заяви инж. Недев. „Доста от присъстващите тук сме свързани със строителството, от което зависи пътната инфраструктура. Но знаем, че пътната безопасност има няколко ключови елемента – освен инфраструктура има и контрол, водачи, автомобил. Цялостното решение на проблемите в пътната безопасност е свързано с постигането на симбиозата между тях“, посочи той.

Инж. Недев подчерта, че с нетърпение очаква заключителната декларация от участниците в конференцията, която традиционно ще бъде публикувана във в. „Строител“. „Изданието е трибуна, която е отворена за всички специалисти и експерти“, каза инж. Живко Недев и връчи и поздравителни адреси от председателя на УС на КСБ инж. Илиян Терзиев и от Съвета на директорите и екипа на вестник „Строител“.

Инж. Йордан Вълчев потвърди, че има тенденция за намаляване на загиналите у нас при ПТП. В своята презентация той представи подробно напредъка по ключови инфраструктурни проекти и въведените мерки за безопасност на движението в страната.
„Работата по AM „Хемус“ продължава с ускорени темпове. До началото на октомври започваме строителството на първия участък от Боаза до пътен възел „Дерманци“. Строителството на участъци 2 и 3 е в ход, очакваното завършване е краят на 2027 г. За останалите отсечки от автомагистралата текат процедури за издаване на разрешения за строеж. Успоредно с това вече разполагаме с изцяло завършена АМ „Европа“, след като пуснахме последния 3-ти участък. Напредък има и по бъдещата АМ „Русе – Велико Търново“, където предстои старт на строителството на първата отсечка. Обходът на Бяла вече се строи“, отчете инж. Вълчев.
По думите му
ключов приоритет остава последният участък на АМ „Струма“.
„Очакваме разрешение за строеж за обхода на град Кресна. Целта е съоръжението да е готово за по-следващия сезон“, каза председателят на УС на АПИ и посочи, че продължава и модернизацията на път I-1 Видин – Ботевград. Той припомни, че тази година бе пуснат в експлоатация участъкът Мездра –Ботевград, а по останалите отсечки работата напредва.
„Продължава и ремонтът на Дунав мост при Русе. През пролетта извършихме и мащабни обновявания по АМ „Тракия“, където благодарение на добрата организация успяхме да сведем задръстванията до минимум“ информира инж. Йордан Вълчев.
По думите на инж. Вълчев Националното тол управление се утвърждава като ключов инструмент за безопасност. „Чрез тол камерите вече засичаме средната скорост на движение, а до края на месеца започваме и контрол на претоварването на тежкотоварни автомобили, което е основна причина за разрушаването на пътищата. Системата ни позволява да следим и за движение в аварийната лента – мярка, която вече дава резултат и водачите са по-дисциплинирани“, бе категоричен той.
Председателят на УС на АПИ изтъкна, че през 2025 г. след близо десетгодишно прекъсване е въведена
нова техническа спецификация, която осъвременява изискванията към пътното строителство.
Инж. Йордан Вълчев поясни, че тя включва и нови продукти и материали (геосинтетични материали, саниране на бетон и др.)
„Нямаме голям напредък в проектирането през 2025 г., но се надяваме до края й да приключим основните проекти, останали от миналата година. Приоритет са модернизацията на пътищата Добрич – Варна, Враца – Оряхово – Козлодуй (заради очаквания трафик към АЕЦ), Русе – Шумен и Пловдив – Рудозем. Продължава работата по проектирането на участъци от АМ „Струма“, пътя Монтана – София през Петрохан, Монтана – Враца и последните отсечки за свързването на Видин със София с четирилентов път“, съобщи инж. Вълчев.
„От гледна точка на пътната безопасност сме извършили 600 км одити и сме отстранили проблеми по над 70 приоритетни участъка. Инициирахме и сканиране на цялата автомагистрална мрежа, за да идентифицираме участъци, които не отговарят на техническите изисквания за скорост от 140 км/ч, и там да наложим съответните ограничения“, добави инж. Йордан Вълчев.
В края на събитието инж. Росен Колелиев, управител на „Пътища и мостове“ ЕООД, направи презентация на тема „Основни изисквания при проектирането, изпълнението и поддържането на пътни настилки“.
На финала участниците в конференцията приеха редовната си заключителна декларация, в която се обобщават предложените решения за проблемите в сектора на пътната безопасност. Документът ще бъде публикуван в следващ брой на вестник „Строител“.
Организационният комитет на Единадесетата годишна конференция „Безопасна инфраструктура“ – д-р Николай Иванов, инж. Алекси Кесяков, инж. Иван Табаков, инж. Гергана Пиронкова: Форумът на ББА „Пътна безопасност“ дава трибуна за изява на експертите
Партньорството с в. „Строител“ е изключително важно и ползотворно
Д-р Николай Иванов, инж. Алекси Кесяков, инж. Иван Табаков, инж. Гергана Пиронкова, на 18-19 септември се проведе 11-ата годишна конференция на Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ). Какви бяха основните акценти?
За поредна година организираме този форум, който дава трибуна за изява на експертите. За съжаление като общество рядко чуваме тяхното мнение, в малко случаи те имат възможност да излязат пред широката публика и да споделят своя опит, работа, мисли, намерения и притеснения. Конференцията им осигурява свободно изразяване пред свои съмишленици, които имат обща кауза, посветена на спасяването на човешки животи.
Настоящото издание на форума разшири значително кръгозора на темите, които бяха представени. Основен акцент беше участието на видни специалисти от Германия, които споделиха опита си по отношение на пътните настилки, проектирането на безопасни автомагистрали и контрола на пътното движение. Редица правила и ограничения при проектирането на пътища произлизат от възможностите на водача и от динамиката на превозните средства. Ето защо бе обърнато внимание на особеностите в психологията на човека.
Автотехническите експертизи и съдебната система като цяло са водещи теми в обществените обсъждания, когато говорят пострадали от катастрофи и техни близки. Изключително интересни факти, казуси и постановки бяха представени по тези проблеми от Съюза на независимите автотехнически експерти и Върховния касационен съд. Почти никога не си даваме сметка как съдът преценява вината и обстоятелствата при конкретно произшествие, за да бъде крайното решение справедливо и да отразява всички гледни точки. Това следва да бъде част от обучението на новите водачи като повишаване на правната им култура, а чрез това и подобряване на поведението им на пътя.
За първи път видяхме презентация от представител на застрахователния бранш, чиято роля в безопасността на движението е много важна в напредналите държави. В някои от тях този бизнес финансира цели институти, занимаващи се с изследвания в областта. Традиционно на нашето събитие даваме думата и на държавните органи, които са отговорни за политиките, стратегиите и отделните елементи от системата на движението. Държавна агенция „Безопасност на движението по пътищата“ (ДАБДП), Агенция „Пътна инфраструктура“ и Министерството на вътрешните работи представиха важни и интересни проблеми, решения и инициативи, свързани с нашата много амбициозна цел да елиминираме жертвите и тежко ранените по пътищата ни. Отзивите след края на форума са изключително позитивни, което ни стимулира да продължаваме с ентусиазъм традицията на конференцията. Вече започваме работа по организиране на следващата, дванадесета поред, като датите са фиксирани – 17 и 18 септември 2026 г., а мястото отново ще бъде Пловдив.
Обсъждаха се международни практики за пътна безопасност. Кои модели и решения от чуждестранния опит могат реално да бъдат приложени в българския контекст? Как се справяме в сравнение с другите европейски страни по показатели за пътна безопасност?
Чуждият опит е много важен за нас, тъй като ние вървим с по-бавни темпове по отношение на безопасността на движението. Споделянето му ни дава възможност да спестим време и да избегнем грешките, които напредналите държави са допускали, или да изберем мерки, които имат висока ефективност по отношение подобряване на всеки един елемент от системата на пътното движение – човек – път – автомобил – среда. Предизвикателството тук е да се прецени и отсее добре какво би работило успешно в нашите условия и какво не. Огромна ефективност в управлението на инфраструктурата дава правилното планиране и приоритизиране на всички дейности – проектиране, строителство, поддържане. Освен че подобрява състоянието на пътищата, това ни дава високо ниво на безопасност и правилно изразходване на финансовите средства. Чуждестранните администрации, които отговарят за пътища, отдавна са интегрирали специално разработени системи, които ги подпомагат и автоматично преценяват по определен алгоритъм кой път подлежи на основен ремонт, реконструкция и др.
Не е тайна, че резултатите ни по показатели за пътна безопасност не са добри въпреки положителните тенденции в последните години и намаляването на жертвите от ПТП. Все още темповете на интегриране на безопасността в работата на отговорните институции, а и на всеки отделен българин са много бавни и срещат редица препятствия, за да бъдат по-бързи. Основа на добрите решения е да се вслушваме в експертите, което е и нашата мотивация да организираме събитие от такъв висок ранг.
Как оценявате текущото състояние на българската пътна инфраструктура и къде са най-критичните места?
Никого няма да изненадаме с мнението, че състоянието на пътната инфраструктура не е добро. Конкретика по този въпрос може да бъде дадена съвсем скоро, тъй като ДАБДП в момента извършва цялостна оценка на безопасността на пътната инфраструктура. Тя е част от задължителните процедури, касаещи пътищата, като резултатите от нея се изпращат на Европейската комисия. Срокът на завършването й е краят на октомври, след което ще имаме база за анализи и препоръки за предприемане на действия за подобряване на пътните елементи.
Най-общо казано, най-критичните места по нашите пътища са тези, при които има нехомогенност на състава на движението. Т.е. участъци, на които има висока интензивност на тежкотоварно движение, което в комбинация с натоварения трафик на леки автомобили неминуемо повишава риска от произшествия. Подобни участъци са Русе - Бяла, Бяла - Велико Търново, Видин - Ботевград и др. Основен недостатък на първокласните ни пътища е липсата на физическо разделение на посоките на движение. Само около 5% от дължината им има разделяне със средна ивица, на която има монтирани ограничителни системи за пътища.
Колко процента от тежките ПТП се дължат директно на лошото състояние на пътните настилки и недостатъци в инфраструктурата?
Много трудно може да бъде преценено доколко пътят допринася за даден инцидент. Най-точни бихме могли да бъдем, ако имахме данни от автотехническите експертизи и съдебните дела, които са приключили. За съжаление подобни статистики не се публикуват. В допълнение рядко при извършване на експертизите се вземат предвид особеностите на пътя като геометрия, коректност на пътните знаци и ролята на маркировката за правилното разположение на превозните средства в габарита на пътя. В изключително малко случаи може да се твърди, че причината за катастрофа е единствено пътят, но в много други може и е важно да се анализира доколко той е повлиял негативно за тежките последствия за участниците в движението.
Безопасността в инвестиционния процес беше една от темите. Прилагат ли се достатъчно превантивни мерки още при проектирането на пътните обекти?
Най-добрият инструмент за осигуряване на безопасни пътища е одитът за пътна безопасност. Той се използва още на етап проектиране, когато е най-лесно да се отстранят идентифицирани недостатъци и да се предложат подобрения, които спасяват животи. В последните години тази процедура се прилага, но все още има какво да се работи по качеството на пътищата и по изпълнение на предписанията им. Одиторите вече са близо 180, което предполага по-висока конкуренция, а оттам и по-високо качество на одитните доклади. Не бива да пренебрегваме и надзора по време на проектиране и строителство. Там също има висок потенциал на развитие, чието осъществяване зависи и от администрацията, която управлява пътищата.
През последните месеци бяха приети нови промени в правилата за движение по пътищата. Кои от тях смятате за най-важни и ще имат ли реален ефект върху безопасността?
Новите правила касаят предимно пешеходци и водачи на тротинетки. Разбира се, те са важни и полезни, но дали ще се спазват, е въпрос на контрол и по-важното – на съзнанието на гражданите. Ефектът ще е видим само ако обществото осъзнава, че те се въвеждат за доброто на всеки индивид и ако всички заедно ежедневно помагаме на отговорните институции да вършат добре своята работа.
Останалите съществени промени са по отношение на наказанията на провинилите се участници в движението. Считаме, че има много дискусионни текстове, които не целят превенция, а възмездие, което не е правилната политика. Системата на движението не бива да се управлява със страх, а със стимулиране на съвестно, отговорно и толерантно поведение на пътя. Начинът, по който се води дискусията предимно от централните медии, не е достатъчен, за да могат последните промени да достигнат до всеки гражданин. Новите текстове в Наказателния кодекс по отношение на пътнотранспортните произшествия с тежки последици е необходимо да се знаят от всеки водач, за да може да преосмисли своето поведение. В противен случай много граждани, които допуснат произшествие с убити и ранени, са застрашени да бъдат причислени към групата на пияните, наркоманите зад волана и умишлените убийци, за които лишаването от свобода започва от 10 г. нагоре.
Интелигентните транспортни системи и дигитализацията - в каква фаза сме и какви са приоритетите?
Нека да кажем, че сме в много начална фаза, за да избегнем думата липсват. За да се развият интелигентните транспортни системи на пътя, следва те да са част от съзнанието на управляващите пътищата. Действително в новите проекти за пътища има предвидени рамки за монтиране на т.нар. умни знаци или знаци с променливо съдържание, но самите системи се оставят за следващ етап, т.е. след построяването на пътя. Сами разбирате, че този подход не е ефективен, тъй като впоследствие отново трябва да се търси финансиране, обявяване на обществени поръчки и т.н., което води до безсмислено забавяне на осъществяването на така важен и доказано ефективен елемент от организацията на движението. С развитието на системите за безопасност в автомобилите и автономните автомобили политиката за осигуряване на необходимата пътна инфраструктура следва да бъде преразгледана.
Как новите материали и технологии за пътни настилки могат да подобрят безопасността?
Най-често чрез повишаване на коефициента на сцепление. В последните години навлизат нови технологии, които осигуряват висока грапавост и устойчивост на пътните настилки. Но дори със старите методи може да постигнем много добри резултати. Достатъчно е само да се спазват всички правила за проектиране, производство и полагане, което у нас понякога се неглижира. Подобряване на качеството е процес, който зависи не само от отговорните институции. Академичната общност трябва да положи усилия, за да помогне на държавата чрез научни изследвания, които да покажат кои методи и материали са най-подходящи за нашите условия.
Образованието и възпитанието на водачите - достатъчни ли са сегашните програми, или са нужни радикални промени?
Категорично са необходими радикални промени. Работата с децата е на много ниско ниво. От една страна, учителите подценяват този проблем, а от друга - те не са толкова подготвени по темата, за да успеят да научат децата на правилното поведение на пътя. Часовете за безопасност на движението са изключително малко, а на практика дори и те не се провеждат. И това е така поради факта, че в нормативната база, свързана с обучението на децата и учениците, доскоро нямаше нито един текст, касаещ обучението по безопасност на движението. Сега вече има такава регламентация в чл. 76, ал. 5 от Закона за предучилищното и училищно обучение, където се казва, че в процеса на училищното образование могат да се изучават и учебни предмети от областта на изброени 15 предмета, сред които е и безопасността на движението по пътищата, като се разширява и допълва съдържанието, което присъства интегрирано в други учебни предмети. От една страна, наказания и затвор, а от друга, може и да се изучава. Големите проблеми в безопасността на движението по пътищата са функция и на голямото невежество. Вече споменахме, че в обучението на водачите следва да залегне повишаване на правната култура. Шофьорите с дълъг и не толкова дълъг стаж трудно могат да бъдат превъзпитани. Ето защо задължително трябва да се приложи работа с психолози за системните нарушители и водачите с агресивно поведение на пътя. В редица държави тази мярка е въведена от много години и работи изключително добре. Също така следва да се предприемат действия за изграждане на полигони, на които младите водачи да добиват знания и умения за управление при екстремни условия.
Ако трябва да посочите три най-важни мерки, които могат да бъдат приложени веднага за подобряване на пътната безопасност, кои биха били те?
Проблемът със системното нарушаване на скоростта е ключов за последствията, които настъпват след катастрофа. Виждаме, че се предприемат строги мерки чрез контрола с камери за скорост и по-високи наказания. Други проблеми по пътищата, които са много определящи за риска от инциденти, остават неглижирани. Дистанцията е един от тях. Голяма част от произшествията по автомагистралите, а и не само, се дължат на неспазване на достатъчно за безопасно спиране разстояние. Усилия следва да се насочат и към тези нарушения на правилата.
Няма как да пропуснем основата на всички добри решения – експертните анализи и оценки. На първо място трябва да се създават експерти по всички аспекти на безопасността на движението, да им се осигурят добри условия на труд и отговорните хора, най-вече политици, да се вслушват в тях, колкото това да не им печели популярност сред широката публика. За подобно нещо са ни необходими смели политици и ръководители или, кратко казано, визионери. Осигурим ли тези три неща, всичко по веригата рано или късно ще си дойде на мястото, ще постигнем устойчиви резултати, които ще ни отведат до така желаната цел да няма жертви от пътнотранспортни произшествия.
Каква е ролята на гражданите и как те могат да се включат активно в усилията за по-безопасни пътища?
Ролята на обществото и всеки отделен гражданин е огромна. Не е възможно да постигнем каквото и да било, ако усилия се полагат само от държавата, а хората седят безучастни. Не е необходимо човек да прави гръмки неща, достатъчно е в ежедневието си да спазва правилата, да е отговорен и толерантен. По този начин не пази само себе си, пази и другите около него, служи за пример на децата, а и не само на децата. Ето как всеки ден може да спасяваме живот с най-елементарни, но много важни действия.
Гражданите трябва да бъдат стимулирани да сигнализират за неизправности по пътната мрежа и техните сигнали да се обработват, след което да се планират действия. Редица повреди по пътните съоръжения след пътнотранспортно произшествие с месеци не се възстановяват. Всички ние можем да бъдем много добри помощници на институциите, ако имаме активна гражданска позиция.
С какви предизвикателства се сблъсква ББАПБ в своята дейност и какви са плановете за развитие на организацията?
Без да преувеличаваме, бихме искали да отбележим, че в ББАПБ членуват най-изявените и компетентни специалисти в областта на пътната безопасност. Използвайки техния потенциал, работим за подобряване на законовите и подзаконовите нормативни документи, за интегриране на науката и постиженията й в управлението на безопасността. Активно развиваме международна дейност чрез участия в работни групи към ЕК, членуваме в редица престижни международни организации, където също помагаме за изпълнение на съответните им цели.
С целия наш потенциал ние ще продължим активно да действаме за налагане на принципите на интегрирания подход „Визия 0“ във всички сфери от обществения живот. Чрез „Визия 0“ - нашето специализирано предаване в социалните мрежи, ще продължим да разпространяваме знания и становища на най-изявените специалисти в сферата на пътната безопасност.
Нашето искрено желание е да съдействаме и дадем личен принос за формиране на тенденция за трайно намаляване на жертвите на пътнотранспортните произшествия у нас.
Д-р Иванов, Вие присъствахте и бяхте партньор на проведената 10-а кръгла маса „Перспективи и визия за развитието на строителния сектор“. Как оценявате партньорството си с в. „Строител“ и какви бяха основните изводи от кръглата маса според Вас?
Н.И.: Партньорството с в. „Строител“ е изключително важно и ползотворно и оценяваме високо нашето сътрудничество през годините. Проведената Десета поредна кръгла маса бе на много високо ниво. Конструктивният диалог между строителния бранш и държавата винаги дава добър резултат. Бяха засегнати голям брой теми, но бих отличил тази за изкуствения интелект. Той тепърва навлиза в нашия живот и е много трудно да кажем по какъв начин ще го промени, едно е сигурно – това е нов етап в развитието на човечеството и е необходимо да използваме тези нови технологии по правилен начин. В строителството той вече навлиза както на ниво управление, така и на изпълнение.
Много важна стъпка напред би било развитието на концесиите. Виждате, че в редица отрасли, включително и пътищата, има недостиг на средства, а концесията е прекрасен инструмент за осигуряване на нови възможности за изграждане и реконструкция на пътища и пътни съоръжения, без държавата да плаща за това и без да поема съпътстващите всяко строителство рискове.
Дискусиите, които бяха проведени на кръглата маса, показват, че бизнесът е готов за новите предизвикателства, които произлизат от развитието на иновациите и новите технологии. Насърчавам и подкрепям Вас и Камарата на строителите да продължите този традиционен форум и Ви пожелавам успех и удовлетворение от всяко Ваше начинание.
