Пътна безопасност

Доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в ТУ – София:  Студентите ни разработват енергийно ефективни автомобили

Опитът показва, че голяма част от тези, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това

Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. В България се правят стъпки в тази посока, но въпреки това страната ни продължава да е на челните позиции в Европа с най-много жертви на пътя. За да допринесат за постигането на общественозначимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, вестник „Строител“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Сред ключовите теми е постигането на „Визия 0“ – интегриран подход с основна цел НУЛА жертви при пътнотранспортни произшествия! В рубриката на в. „Строител“ и ББАПБ представяме и интервюта на участници в онлайн предаването „Визия 0“, което се излъчва в Youtube канала на ББА „Пътна безопасност“. Целите разговори могат да бъдат гледани в специален раздел на интернет сайта на www.vestnikstroitel.bg. В този брой Ви срещаме с доц. Пламен Пунов, преподавател в катедра „Двигатели, автомобилна техника и транспорт“ в Технически университет - София. Доцент Пунов е капитан на отбора, разработил електроавтомобил за участие в международното състезание Shell Еко маратон.


Доц. Пунов, разкажете какво представлява състезанието Shell Eко маратон?

Това е международно състезание, в което участват студентски и ученически отбори. Основната му цел е студентите да разработват енергийно ефективни автомобили, с които по време на самото състезание трябва да изминат разстояние в рамките на около 16 км и всеки един опит да е с минимален разход на енергия. В надпреварата има две големи категории автомобили. Първата е градски тип, при нея има технически изисквания превозните средства да са с елементите на стандартен автомобил – четири колела, фарове, мигачи, стопове, клаксон и т.н. Другото направление са прототипи – значително по-малки автомобили, чиято цел е да демонстрират докъде би могло да се стигне по отношение на енергийната ефективност. Във всяка от тези две категории има различни източници на задвижване – автомобилите могат да бъдат с конвенционалните двигатели с вътрешно горене, да са електрически, от батерии или електрически задвижвани от водородни горивни клетки.

Има три големи състезания. Едното от тях, в което и ние участваме, е в Европа. Останалите две са в Америка и в Азия. Накрая между победителите от трите надпревари има едно общо състезание, което дълги години се провеждаше в Европа, но 2024 г. за първи път ще е в Азия.

Какво представлява автомобилът, който сте разработили? С какво гориво се задвижва?

Основното изискване е в автомобила да има колкото се може по-малко готови компоненти от съществуващи МПС. В голямата си част те трябва да бъдат разработени от студентите, за да прилагат на практика знанията, които имат. Нашият отбор съществува от 2008 г. За изминалото време с много малки изключения сме участвали ежегодно на големите състезания. През годините отборът се е представял в различни категории. Аз съм негов ръководител от 2015 г. В началото колегите преди мен започнаха първия опит с двигател с вътрешно горене. След това преминаха към чисто електрически автомобил с батерия и от 2011 г. почти без изключение и до момента се представяме в категорията електрически автомобили, задвижвани от водородни горивни клетки. В тези автомобили електричеството, което е необходимо за задвижване, се произвежда от водород посредством електрохимичния елемент горивна клетка на борда на самия автомобил. Тоест това е една от съществуващите технологии, която се води също CO2 неутрална, и тя се развива паралелно с електрическите автомобили, задвижвани от батерии.

Мисля, че никой не може да каже кое ще е бъдещето, защото най-вероятно и двете технологии ще продължат да се развиват успоредно. Тези, които са с батерии, са много по-достъпни, тъй като на практика не изискват кой знае колко скъпа и сложна инфраструктура, за да ги зареждаме. Докато за водородните автомобили е необходима доста сложна и все още скъпа технология за зареждане.

Има ли голям интерес от Ваши студенти към участие в това състезание и към създаването на такива прототипи?

Интерес проявяват предимно студенти, които изучават специалности, свързани с автомобилите, с транспортната техника, както и целият спектър специалисти от сферата на електрониката, компютърни инженери. Проектът е интересен, защото им дава възможност не само да приложат своите знания, но и да се съревновават с бъдещите си конкуренти на трудовия пазар в автомобилната индустрия, тоест инженерите от западните университети в Европа. Също така те могат да работят по реален проект, преди да са се дипломирали. Не е изключено и да срещнат евентуално и бъдещите си работодатели, тъй като основната подкрепа за този проект идва от компании, които са в автомобилната индустрия в България. Опитът показва, че голяма част от студените, които участват в изготвянето на прототипите, лесно си намират работа след това.

Как протича едно състезание всъщност?

Всяка година състезанието, в което участват всички отбори, продължава около седмица. Първият етап от него е преминаването на технически преглед. Автомобилите трябва да отговарят на определени изисквания, зададени от организаторите. Тези технически прегледи имат различни направления, свързани са със самата конструкция на автомобила, с неговата безопасност, с безопасността на задвижващата му система и т.н.

Надпреварата се състои от няколко етапа. Първо има няколко дни за тренировки, така че отборите да си тестват автомобилите, да настройват различни системи по тях, да проверят в реални условия какъв им е разходът на гориво, да си доуточнят стратегията на каране в зависимост от спецификата на пистата. Последните дни са всъщност състезателните. Всички отбори от двете категории – градски тип и прототипи, излизаме в един и същи период от време на пистата. Ще уточня, че не е както в скоростните състезания при Формула 1, тоест ние не се надпреварваме с другите тимове, пилотът на всеки отбор си кара със своята си стратегия. Но естествено има и други автомобили на пистата, така че те понякога си влияят и даже се налага смяна на стратегията.

Състезанието се провежда на затворени писти, като в категория градски тип задължително се симулира движение в градска среда.

Какви класирания имате до момента?

В цялата история на отбора имаме три втори места, по едно трето и четвърто. Тази година завършихме пети, така че бих казал, сме сред водещите в нашата категория.

Какво предвиждате в бъдеще?

Едва през 2024 г. успяхме да извлечем максималния потенциал на последния автомобил, който конструирахме през 2019 г. Един от важните елементи, за да има нисък разход на гориво, е масата на МПС. За да постигнем желаната от нас здравина на конструкцията при минимална маса, той е изцяло изработен от въглеродни влакна, т.нар. карбон. Гордеем се, че всичките му елементи са направени от студентите в ТУ - София. След като постигнахме сравнително добър резултат с него, вече работим и по следващия автомобил. Но той е на ниво идеен проект, като планираме през тази година да проведем аеродинамични изпитания. Целта ни е да намалим въздушното съпротивление. Предполагам, че до 2-3 г. би могъл да бъде готов за състезание.