Д-р инж. Филип Кирилов, преподавател във ВТУ „Тодор Каблешков“: Провеждаме изследване на т. нар. цветна настилка, която е с повишен коефициент на сцепление
Опазването на живота и здравето на хората, участващи в пътното движение, е от приоритетно значение за държавите по целия свят. В България се правят стъпки в тази посока, но въпреки това страната ни продължава да е на челните позиции в Европа с най-много жертви на пътя. За да допринесат за постигането на обществено значимата цел – по-малко ПТП и пострадали у нас, вестник „Строител“ и Българска браншова асоциация „Пътна безопасност“ (ББАПБ) стартираха съвместна рубрика „Пътна безопасност“. В нея се поставят проблемите на пътната безопасност, дава се гласност на актуалните тенденции и добри практики в сферата, разглеждат се загубите, които носят ПТП. Сред ключовите теми е постигането на „Визия 0“ – интегриран подход с основна цел НУЛА жертви при пътнотранспортни произшествия! В рубриката на в. „Строител“ и ББАПБ представяме и интервюта на участници в онлайн предаването „Визия 0“, което се излъчва в Youtube канала на ББА „Пътна безопасност“. Целите разговори могат да бъдат гледани в специален раздел на интернет сайта на www.vestnikstroitel.bg. В настоящия брой Ви срещаме с д-р инж. Филип Кирилов, преподавател във Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“.
Д-р Кирилов, извършвате научноизследователска дейност в сферата на движението по пътищата. В каква насока е тя?
В дисертационния ми труд те бяха за основните динамични свойства на превозните средства, ускорения и спирачни закъснения, а в момента провеждаме изследване на т.нар. цветна настилка, или настилка с повишен коефициент на сцепление, която все повече започваме да виждаме в София. Тя е много характерна в други държави, например за Румъния.
Когато започнах работа във Висшето транспортно училище, името на факултета, в който съм - „Техника и строителни технологии в транспорта“, ме озадачаваше. Беше ми интересно как може да е толкова обширен този факултет. Впоследствие, след като се запознах с колегите от различните катедри, осъзнах, че комбинацията от специалисти от сферата на строителството и инженерни от катедра „Механика” е много правилна и така се раждат идеи. Именно в разговор с проф. д-р инж. Чавдар Колев от ВТУ стана въпрос, че в научната литература липсват данни за цветната настилка по отношение на коефициента на сцепление и спирачното закъснение на превозните средства. Това е важно при изготвянето на автотехническите експертизи. Когато има пътнотранспортно произшествие и се определя пълният спирачен път, автоекспертът или вещото лице могат да вземат погрешни данни, при които да ощетят или облагодетелстват една от двете страни, участвали в ПТП. Именно затова решихме с проф. Колев да започнем проект, в рамките на който да се изгради цветна настилка в двора на ВТУ „Тодор Каблешков“. Разбира се, той стартира с помощта на ръководството на ВТУ и на инж. Добромир Динев, който дари настилка. Тя е от метилметакрилат и трошен камък. Дължината й е 15 м, а широчината – 3 м. След полагането й започнахме изследване с английска апаратура на фирмата Race logic, която представлява основен модул с две сателитни антени. Данните се обработват със софтуер Vbox tools.
Какво представляват опитите – автомобилът ускорява до 50 км/час, при което водачът задейства аварийно спиране на превозното средство, за момента сме правили тестове с автомобили от категория М1. Имаме желание да продължим и с други превозни средства, дори с мотоциклети и тротинетки. Спирачните закъснения на тези електрически превозни средства липсват в техническата литература. Затова много трудно се изготвят конкретни автотехнически експертизи. Ще бъде много по-лесно за колегите, които ги правят, ако ги има в табличен вид.
Какво всъщност е предназначението на цветната настилка?
Първо цветът повишава вниманието на водачите, второто нещо е, че се увеличава коефициентът на сцепление, а оттам и на спирачното закъснение на превозните средства. Ние проведохме първо изследване върху цветна настилка, а след това направихме аналогично върху асфалт. Резултатите показаха разлика при спирачното закъснение от 0,88 м/с на квадрат. Средното при цветната настилка е 9,04 м/с за квадрат, а при асфалтов път (нов и сух) – беше 8,16 м/с.
Ние сме в самото начало на тези изследвания. Тепърва ще се правят опити с различни превозни средства, могат да се направят емпирични модели, които апроксимират скоростта, както и да се изготвят различни формули, при които за дадено разстояние спирачното закъснение е различно. Спирачното закъснение освен за определяне на опасната зона би било много полезно и за изчисляване на скоростта на превозното средство преди удара. Съществува метод, при който по разстоянието на спирачната следа и след заместване на дадените стойности можем да определим скоростта на съответното превозно средство. Много точен метод, стига да знаем дължината на спирачната следа.
Обикновено цветните настилки пред пешеходна пътека ли се поставят, за да се повиши вниманието на водача?
Да, но не само за да се повиши вниманието на водача, а и за да му помогне да намали спирачния път на превозното средство. В други държави съм виждал, че в зависимост от разрешената скорост на пътния участък дължината на цветната настилка е различна. Тоест когато е по-голяма максималната позволена скорост, и дължината на цветната настилка е по-голяма.
Какви мерки би трябвало да се предприемат, за да намалим жертвите по пътищата?
С развитието на съвременната наука и технологии надеждността на автомобилите и пътищата се повишава. Или ако институциите си вършат работата, използват се автомобили със съвременни системи за безопасност и пътната настилка е качествена, практически произшествията могат да се сведат до нула. Несъмнено най-проблемният елемент от системата водач – автомобил – път са водачите. Статистиката на МВР показва, че 98% от тежките ПТП са по вина на шофьорите. Например от 6993 тежки ПТП за 2023 г. 6851 са по вина на водачите.
Наблюденията ми са, че има много изнервени шофьори на пътя. Наскоро мой познат ми разказа, че докато си разменяли жестове с друг водач и вниманието му се е нарушило, той се е сблъскал с трети автомобил. Тоест превенцията е и спокойствие. Другото нещо, което лично според мен е необходимо, е да се правят родителски срещи с лицата, които навършват или тепърва ще навършват 18-годишна възраст и ще станат шофьори. На тях трябва да се коментира с младежите отговорността, която носи човек, когато управлява автомобил, че не трябва да си купуваме най-скъпото и най-бързото превозно средство, преди да сме придобили достатъчно опит.
Може би и първо родителите трябва да се образоват, защото често не предават правилните послания към децата си.
Съгласен съм. Необходимо е да има и допълнителни часове за периодична подготовка на шофьорите, защото много от водачите забравят основни неща. Например малко знаят, че през нощта, когато карат на дълги светлини на магистрала със 140 км, в момента, в който превключват на къси светлини, те трябва да намалят скоростта, защото нямат необходимата видимост. Тоест ако има препятствие, те няма да имат възможността да спрат. Водачите винаги трябва да се движат с такава скорост, че ако изникне дадено препятствие, да могат да спрат. Това не бива да е само изискване на закона, трябва да се промени психиката на шофьорите, защото така те помагат сами на себе си.
Какво послание бихте отправили към хората?
Най-важна е превенцията. Хората трябва да внимават да не попадат в рискова пътна ситуация. Моя любима фраза е, че за природата човекът е частица протоплазма, към която тя няма никакви сантименталности. Човекът с бързия автомобил трябва да е наясно, че дървото или скалата няма да се отместят, защото той кара скъпа кола. Затова е нужно да караме внимателно и да има превенция.