Интервю

Ани Арутюнян, областен управител на Видин: Над 82 млн. лв. за инфраструктурни проекти в област Видин са предвидени в държавния бюджет

Винаги получаваме необходимите ни съвети и експертни мнения от КСБ

Г-жо Арутюнян, наскоро участвахте в среща, свързана с инвестиционните намерения на общините от Северозападна България. Според Вас какви са основните послания и резултати от нея?

Включих се в заседанието на Регионалния съвет за развитие на Северозападния район (СЗР), което се проведе на 13 май във Враца. По време на срещата обсъдихме допуснатите Концепции за интегрирани териториални инвестиции (КИТИ) от Звеното за предварителен подбор. Подадените КИТИ за СЗР са общо 26, като 21 от тях успешно са преминали през етапа на приоритизация. 18 са комбинирани, а 3 попадат само в обхвата на Програма „Околна среда 2021-2027“, като това са проектни предложения на общините Враца, Ловеч и Монтана. Регионалният съвет направи оценка за приноса на 18-те комбинирани КИТИ към Интегрираната териториална стратегия на СЗР. От тях 4 са смесени и обхващат повече от един регион. Водещи партньори са Националната академия за театрално и филмово изкуство „Кръстю Сарафов“, Главна дирекция „Пожарна безопасност и защита на населението“, община Карлово и Агенция „Пътна инфраструктура“.

Останалите 14 КИТИ ще се изпълняват само в СЗР. В общата програмна концепция са включени проектни предложения на територията на СЗР на водещите кандидати, както и на партньорите от всички пет области в региона, като участващи са 24 общини от общо 51. На територията на област Видин има 11 общини, но само 4 са се включили в проектните предложения. Видин и Чупрене – в по едно проектно предложение, а Белоградчик и Димово – в по две.

Видно от данните е, че не се забелязва голяма активност на общините от областта по отношение на концепциите за интегрираните териториални инвестиции. Не бих могла да кажа какви са конкретните причини, но сякаш местните власти все още трудно успяват да синхронизират действията помежду си, въпреки че проблемите в региона са еднотипни. Надявам се, че всяко едно общинско ръководство, познавайки характеристиките и предизвикателствата пред съответната община, ще вложи максимални усилия за подобряване облика й и повишаване на нейното благосъстояние. Пред местните власти има много възможности за финансиране на дейности и инициативи и те трябва да бъдат проактивни, да търсят и да намират решения на проблемите си. Общините са най-близо до хората и имат отговорност за подобряване на техния социално-икономически живот.

Като областен управител на Видин какви ще бъдат приоритетите в дейността Ви? Кои са неотложните задачи, които стоят пред Вас?

Основните ми приоритети като областен управител са прозрачност и публичност в действията и решенията на институцията, която представлявам. Работата ми е свързана с контрол по законосъобразността на решенията на общинските съвети и заповедите на кметовете на общини. Водя ефективно партньорство и открит диалог с териториалните структури на централната власт, оказвам пълна подкрепа при реализирането на националните инфраструктурни обекти в област Видин.

През изминалия месец една от главните задачи бе организационно-техническата подготовка на изборите за членове на Европейския парламент и за народни представители. Администрацията ни стриктно изпълни задълженията си съгласно Изборния кодекс, решенията на ЦИК и РИК, както и указанията на Министерския съвет. Като областен управител работих за честни и прозрачни избори, които да гарантират волята на избирателя. Съвместно с компетентните органи се фокусирахме върху максимално ограничаване на негативните практики, свързани с контролиран вот и други незаконни въздействия върху избирателното право на гражданите.

Област Видин е определяна като един от районите с най-забавено развитие в целия Европейски съюз (ЕС). Според Вас къде се коренят причините за това? И кои трябва да са неотложните стъпки, които да се предприемат?

Причините са комплексни и те не са от днес или от вчера. Трупали са се през годините и вместо текущо да са били решавани, са се наслоили и са достигнали днешния си пик. Затваряне и приватизация на структуроопределящи предприятия, емиграция и миграция на работна ръка, понижаване на доходите, намаляване на раждаемостта, липса на инвестиции, недостатъчно работни места и т.н. – това са част от основните проблеми не само на Видин, но и на по-малките области в България. Всички знаем, че винаги е по-лесно да се разруши нещо, отколкото да се съгради. Точно затова не мисля, че с магическа пръчка ситуацията може да се промени. И не смятам, че „изсипването“ на едни пари е единственото и необходимо условие за подобряване облика на област Видин. Да, финансовите средства са важни, но според мен хората са по-важни. Всеки един от нас трябва да работи за развитието на населеното място, където живее – безкористно, последователно, упорито.

Всички залагат големи надежди на скоростния път Видин - Ботевград. Според Вас какво ще е отражението на този проект върху развитието на областта?

Видин има необходимост от този скоростен път. И не само жителите на областта, а всички, на които им се налага да пътуват от и към Румъния, респ. ЕС, както и от и към Сърбия. Това е основна пътна артерия, част от европейски транспортен коридор, и за мен е най-логично и правилно това трасе да бъде така направено, че да се създадат условия за безпроблемно и безопасно пътуване. Нужно е да имаме подходяща инфраструктура, която да отговаря на трафика и натовареността на пътното движение. В днешния глобален свят не може да се ограничава правото на избор за придвижване на гражданите поради стари и амортизирани настилки или нерехабилитирани пътища.

Надявам се със завършването на строителството на скоростния път да се подобри значително достъпността до Видин и населените места в област­та, което от своя страна да спомогне за привличане на инвестиции и млади хора. Убедена съм, че финализирането на този проект ще облекчи работата и на местния бизнес, който ще има възможност в по-кратки срокове да осигурява доставките си. Не на последно място бих посочила и създаването на условия за увеличаване на туристическия поток към област­та.

Изпълнението на проекта продължава, като се надявам всички процедури и дейности да се извършват без забавяне. Над 400 млн. лв. за изграждането на скоростния път Видин – Ботевград са включени в държавния бюджет за 2024 г. Очакваното завършване на строителството е през 2025 г.

Кои са другите инфраструктурни обекти, които ще се изпълняват на територията Ви през тази година?

2,8 млн. лв. са предвидени в държавния бюджет за технически проект на скоростно трасе София – Монтана с тунел под Петрохан с дължина 82 км. Този инфраструктурен обект, макар че ще се изпълнява на територията на други области, ще има положителен ефект и върху развитието на Видин. С тунел под Петрохан ще се намали времето за придвижване от Видин до София, а оттам и към Южна и Югоизточна България.

Над 82 млн. лв. за инфраструктурни проекти в област Видин са заложени в държавния бюджет за 2024 г. Община Белоградчик предвижда изготвянето на инвестиционни проекти за реконструкция и рехабилитация на уличната мрежа и ремонт на вътрешната водопроводна мрежа в населени места на територията си. Администрацията на Белоградчик планира още обновяване на улици в града, реконструкция на част от водоснабдителната система на с. Рабиша, рехабилитация на участък от общински път VID 1004 и др.

Община Бойница залага на изграждане на закрито стрелбище, а местните власти на Брегово и Грамада – на реконструкция на водопроводи и рехабилитация на пътища. Димово предвижда ремонт на път VID 1003 /III-102, Бела - Белоградчик/ - Граница община (Белоградчик - Димово) - Орешец - Медовница - /I - 1/, както и реконструкция и рехабилитация на улици на територията на общината.

Местната администрация на Кула планира обновяване на спортното си съоръжение в града, основен ремонт на младежкия дом, изготвяне на технически проекти за благоустрояване и обновяване на парк в гр. Кула, рехабилитация на улици в селата, както и изграждане на приют за безстопанствени кучета. Кула предвижда и проект за основен ремонт на общински път VID2122 II-14 (Кула) - Големаново от км. 0+000 до км. 7+250, както и на VID1120 от км. 6+392 до км. 12+400.

Инвестиционната програма на Макреш е насочена предимно към реконструкция на част от водопроводната мрежа в общинския център и рехабилитация на път VID1121: /III-141, Кула - Грамада/ - Полетковци - Старопатица - граница общини (Кула - Макреш) - Раковица /III-1412/ от км. 14+012.00 до км. 18+637,45 (участък на територията на община Макреш). Общините Ново село, Ружинци и Чупрене също ще работят за подобряване на пътната инфраструктура в населените си места. Наскоро Ружинци преустрои общинска сграда в Център за предоставяне на социални услуги.

В община Видин по-големите проекти са свързани с изграждане на зелена и велосипедна достъпна среда в Крайдунавския парк и прилежащите му територии, ремонт на пътищата при подходите на Видин, финализиране на рехабилитацията на бул. „Панония“, реконструкция на VID2052 /I-1, Видин - София/ - Срацимирово - Въртоп от км. 0+000 до км. 2+873. Също така продължаване на модернизацията на централната пешеходна зона, изготвяне на технически проект за VID 1120:/II - 14, Видин - Кула/ - Цар Петрово -Тополовец - Граница общини Кула - Видин - Каленик - Дружба - Генерал Мариново - Рупци - о.п. Видин. Планирано е още изработване на инвестиционни проекти за улици, пътища и междублокови пространства на територията на община Видин. В областния център ще се работи и за внедряване на мерки за енергийна ефективност. Предвижда се и изготвяне на проект за ремонт на спортна зала „Фестивална“, както и преустройство и обновяване на Дизеловата централа.

Един от проектите, за който отговаряте, е ремонтът на част от обекта „Крепостни стени на турско кале“. Бихте ли разказали повече за него?

Той включва консервация, реставрация и аварийно укрепване на високата тераса, ниската тераса и подхода на калето.

В периода 2019 - 2023 г. се изпълниха поредица от дейности, свързани с изготвяне на задание за проектиране, съгласуване на виза и задание за проектиране, изработване на проектна документация и отново съгласуване, оценка на съответствие на инвестиционния проект, издаване на разрешение за строеж и т.н. През годините се е търсело и финансиране за реализиране на техническия проект. След като средства бяха осигурени с правителствено постановление, в края на 2023 г. Областна администрация Видин стартира обществена поръчка за избор на изпълнител. На 22 януари 2024 г. е подписан договор с „Калето“ ДЗЗД на стойност 2 279 105 лв. Срокът за реализация е 365 календарни дни, като строителната площадка е открита на 12 април т.г. В края на януари 2024 г. са сключени договори за строителен надзор и за инвеститорски контрол. Проектът е съгласуван с Министерството на културата и съответните ресорни институции.

Консервацията, реставрацията и аварийното укрепване се налагат, защото паметникът на културата се руши. От стените падат каменни късове, които са опасни за живота и здравето на хората, посещаващи обекта. Той привлича много голям брой български и чуждестранни туристи. Само през 2023 г. във Видин са акостирали около 300 кораба с посетители. В непосредствена близост до крепостните стени се намира и градският плаж.

На много места растителността е прораснала между камъните, което допълнително води до образуването на сериозни пукнатини по стените и терасите. С изпълнението на проекта ще се предотвратят разрушителните процеси по градежните структури и ще се възстановят пострадалите участъци. Поради естеството на обекта няма как той да бъде напълно изолиран от проникване на влага, но този процес е възможно да бъде значително намален. Предвижда се цялостно почистване на каменните зидарии и облицовки с препарати. На места ще има разкопаване около стените на терасите с цел укрепване и ограничаване достъпа на подпочвените води. Ще бъде направена подмяна на амортизираните парапети и метални стълби с нови от неръждаема стомана. Покрай крепостните стени ще се положат нови настилки с основа под тях, което ще позволи защитата им от овлажняване в дълбочина. Под каменните настилки ще има армиран земно-влажен бетон с трамбована сипица под него. Оставащите свободни площи ще бъдат озеленени.

Проектът предвижда и подобряване на достъпността му за хора с увреждания. Изпълнението му не само ще доведе до запазване на културно-историческата ценност от национално значение, но и ще осигури възможност за ефективното й поддържане в доброто състояние.

Изключително голям е общественият интерес към изпълнявания проект, най-вече поради факта, че високата тераса от много години се е ползвала като плаж и игрище за плажен волейбол. За хората от Видин това е емблематично място и е съвсем нормално да искат да остане по този начин.

Искам да подчертая, че изпълнението на проекта в този му вид не променя предназначението на имота. Обектът ще се ползва както досега. С инвеститорския контрол, строителния надзор, авторския контрол и фирмата - изпълнител на обекта обсъждаме различни възможности, които да са приемливи за всички страни.

Как можете да си сътрудничите с Камарата на строителите в България (КСБ) и по-специално със структурата във Видин?

Областната администрация е работила с част от членовете на ОП на КСБ - Видин – възлагали сме строително-ремонтни дейности на сградния ни фонд. Разчитаме на КСБ като на наш партньор и при част от услугите, които предоставяме по Закона за устройство на територията. С оглед спецификата на ЗУТ, често търсим консултации, съдействие и разяснения по процедури, характеризиращи се с по-голяма експертиза и сложност. Винаги получаваме необходимите ни съвети и експертни мнения, за което сме изключително благодарни на Камарата на строителите в България.

Четете ли в. „Строител“ и полезно ли е изданието за Вас?

Следя вестник „Строител“ с интерес. Представяте изключително обективно важните събития и факти. От Вас научавам какви значими проекти се реализират на територията на другите области в страната. Публикувате интересни интервюта с доказани личности в строителния бранш.