Проф. д-р инж. икон. Даниела Тодорова, ректор на ВТУ „Тодор Каблешков“: Завършилите Висшето транспортно училище са истинските строители на бъдещето
Нека през 2024 г. да бъдем здрави, упорити и успешни във всички начинания
Проф. Тодорова, все по-атрактивно става обучението по специалности, свързани с развитието на високоскоростните влакове и необходимата инфраструктура, на градския транспорт, на кадри за столичния метрополитен. Може ли да се каже, че ВТУ е в крак с времето?
Към 100-годишната история на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ добавихме още една година. Белязана от динамиката и предизвикателствата на нашето време, които несъмнено дават отражение върху свършеното и постигнатото в управлението, функционирането и развитието на нашата образователна институция. През годините сме доказали, че ВТУ е динамично прогресиращо висше училище, което предлага за обучение специалности, съобразени с променящите се нужди на развиващата се национална и световна индустрия. То е едно от предпочитаните български места за подготовка и повишаване на квалификацията на инженери и икономисти за транспортния сектор, както и за провеждане на научни изследвания в областта на транспорта.
Няма и как да бъде по друг начин, защото Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ работи в постоянно и тясно взаимодействие с бизнеса, за да може своевременно да откликне на потребностите му от работна сила. А столичният „Метрополитен“ е наш отдавнашен и доверен партньор. С официалния старт на строителството на метрото и в кв. „Слатина”, където е разположено и ВТУ, въпросът става още по-актуален за нас.
По отношение на високоскоростните влакове и прилежащата им инфраструктура предстои дълъг път. Разбира се, ние сме в постоянна готовност да предоставим необходимото обучение, но въпросът по-скоро е доколко е готов железопътният сектор у нас за тази технология?
Вие поддържате международно сътрудничество с Технологичния университет в град Нингбо, Китай. Какви възможности Ви дава това?
Нашата образователна и научноизследователска дейност също е в съответствие с времето, в което живеем, време на непрекъснато развитие и технологичен напредък. Процесът на подготовката в университета е съобразен със съвременния ход на бизнеса, с най-новите и водещи тенденции в транспортното образование.
Партньорството ни с Технологичния университет на Нингбо, както и с редица други образователни институции ни дава възможност да черпим от богатия опит на колегите, както и да си сътрудничим по различни научноизследователски и приложни проекти. Динамично променящият се свят на развитие на технологиите и конкурентният образователен пазар поставят пред нас изискването да предлагаме качествена услуга, да вземаме изпреварващи решения, да бъдем иновативни и креативни в своите действия.
За нас е особено ценно и партньорството ни с технологичния гигант HUAWEI, който вече втора година предоставя стипендии за наши възпитаници в рамките на стипендиантската си програма Seeds For The Future. А през тази академична година за първи път се провежда и обучение за студенти и преподаватели, специализирано за работата със системите на HUAWEI в сферата на енергетиката.
След завършване на образованието си абсолвентите ни тръгват в различни посоки, за да докажат своите професионални умения, много от тях заемат лидерски позиции, поемат нелеки отговорности, организират и провеждат транспортната политика на България. Някои от тях изграждат кариери в международни корпорации, други стартират успешен собствен бизнес. Този факт е обусловен както от добрата им академична подготовка, така и от широкия спектър на знания, които получават по време на обучението си.
Възможно ли е Ваш докторант да донесе уникален опит именно от Китай, след като завърши докторантурата си?
Не само е възможно, а вече е факт. Инж. Методи Атанасов работи в Национална компания „Железопътна инфраструктура“ и е докторант към катедра „Транспортно строителство и съоръжения“. Той разработва своя дисертационен труд под двойно научно ръководство и вторият му научен ръководител е именно ректорът на Технологичния университет в Нингбо - проф. Зонгда, който е изявен специалист в изграждането на мостове. Още няколко наши докторанти работят съвместно с професор Бо от Изследователския център за иновации и сътрудничество със страните от Централна и Източна Европа. Убедена съм, че знанията и опитът, които получават, ще бъдат пренесени и у нас. Също така наши преподаватели и докторанти участват в съвместни научноизследователски проекти с Китай, които дават още повече възможност за изследвания и разпространение на резултатите.
Съвсем наскоро подписахме договор с Изследователския център за иновации и сътрудничество със страните от Централна и Източна Европа - CEEC, с който ще се развива междурегионална платформа за трансформация на постиженията на индустрията.
За връзката образование - бизнес - наука Вие самата полагате сериозни усилия за контакти с най-големите високотехнологични компании, със сродни университети у нас и в чужбина. Защо е важно това за Вас?
Нито едно от изброените три неща не може да съществува изолирано на национално равнище. Развитието е единствено възможно в постоянен стремеж към интернационализация, създаване и реализиране на партньорства по целия свят – не само там, където ние можем да се научим, но и където можем да дадем своя принос.
Именно ползотворните ни връзки с образователни, бизнес и всякакъв друг вид организации отварят вратите на безброй възможности за нашите студенти и преподаватели.
Но формалното установяване на сътрудничества е само първата крачка. Особено от страна на студентите е необходима голяма инициативност и активност, за да се възползват от тези партньорства.
Разкажете за Националната програма „Млади учени и постдокторанти”.
Специфична цел е привличане, задържане и развитие на висококвалифицирани млади учени и постдокторанти, чрез което да се постигне устойчиво възпроизвеждане на научния капацитет на национално ниво, да се осигури реинтеграция и реализация на млади и перспективни кадри, както и благоприятна среда за обмен на научни идеи.
Програмата е разделена на два модула – „Млади учени“ и „Постдокторанти“, и е една добра практика за привличане и подкрепа на кариерното развитие на младите хора. Финансовото подпомагане е важен момент за развитието на научноизследователската работа.
Къде е ВТУ като наследник и продължител на традициите в транспортното образование в България?
На практика всеки университет е минимодел на бъдещето и за да бъде успешен, трябва да сме наясно с няколко неща. Първо, къде сме ние? Второ, какви цели си поставяме и къде искаме да отидем. И трето, какви приоритети и стратегии формираме и какъв инструментариум ще прилагаме, за да ги реализираме. Днес получената висока акредитационна оценка по редица професионални направления, отстояването на челните места по отделните професионални направления в рейтинговата система показва високото ниво на образование и специализираната подготовка във ВТУ „Тодор Каблешков”.
Пред нас и държавата ни стоят огромните предизвикателствата за транспортната свързаност на страната. Иновациите в науката са нашето бъдеще, а ние имаме капацитета да творим утрешния ден със силата на интердисциплинарното знание и екипния дух, с мъдростта на поколения учени и изследователи и дръзновението на нашите студенти и докторанти, с резултатността на нашите успешни проекти и далновидността на научните ни прозрения. Повече от ясно е, че всички, които се обучават във Висшето транспортно училище, са истинските строители на бъдещето. Да бъдеш инженер или строител е отговорност и голямо предизвикателство!
Затова се гордеем, че името на Висшето транспортно училище „Тодор Каблешков“ е синоним на отговорност, висок професионализъм както в обучението на студенти, така и в научноизследователската работа, и лоялното партньорство.
И накрая - нека да си пожелаем през 2024 г. да бъдем здрави, упорити и успешни във всички начинания, да имаме сили да се преборим с трудностите и да се радваме на заслужен успех. Нека надграждаме опита и да се учим от всяка ситуация, да мислим критично и творчески, като останем отворени към новото и света.