Строителите на Дунав мост 2 показаха какво са свършили досега
Три години след първата копка на строежа на втория мост над Дунав в българския участък на реката при Видин–Калафат фирмата, изпълнител на проекта – испанската FCC, показа на любопитни граждани какво е свършила досега. На българския бряг при км 796, където израстват контурите на голямото пътно съоръжение, се събраха 50–60 души. Между обикновените посетители се оказаха и големи специалисти в мостовото строителство, които задаваха професионални въпроси, а след отговорите можеше да се чуе следният извод: ние това го правим за по-кратко време. Млад инженер призна, че неговата фирма е била конкурент на испанската в търга за избор на изпълнител. Пристигнал е от София, за да види как строят победителите. За останалите гледката към моста отблизо и стъпването на острова изглеждаше приятно преживяване, от което си направиха много снимки за спомен.
Гостите сърдечно посрещна най-важният човек на строежа – главният мениджър на фирмата инж. Алберто Бергара, който предостави ролята на гид на българския млад инженер Никола Тодоров. Разказът на двамата оформи картината на изграденото досега – проучвания, основи, конструкция, изработка на елементи, строителство на обектите от инфраструктурата, изразходвани средства, брой на работещите, оставащото до завършване на моста и т.н.
Три години след първата копка, направена през май 2007 г., вече се очертават контурите на бъдещия мост откъм българския бряг. До началото на юни са изградени опорите – на брега, в неплавателния канал и в плавателната част на реката – общо 12 стълба. В момента се изгражда плочата в неплавателния участък. Поставени са и първите сто елемента, всеки от по сто тона, от конструкцията на моста. Предстои монтажът на още 500.
Посетителите видяха и как върви изграждането на обектите от инфраструктурата – 7 надлеза, две пасарелки, нова жп и товарна гара, транспортен център, ново трасе на жп линията от моста до Видин. Повечето от тях ще бъдат завършени до края на годината, макар да се отчита 35% изпълнение от предвиденото. Те се изграждат от фирми, избрани от испанците за подизпълнители.
Обемът на извършените работи на моста е 50% от предвидения. За тях са усвоени половината от осигурените средства – 48 млн. евро от безвъзмездните 70 млн., предвидени от европейската програма ИСПА, 20,5 млн. евро – от инвестиционния заем, също 70 млн., отпуснат от Европейската инвестиционна банка. Изцяло са усвоени и средствата, предоставени безвъзмездно от Германската кредитна институция – 2 млн. евро, и от Френската агенция за развитие – 5 млн. евро. Те са вложени в предварителни проучвания и изготвяне на икономически, технически и социални анализи за ползата от изграждането на моста.
В момента на Дунав мост 2 работят около 600 души. Най-много са българите – 80 на сто от всички наети. Следват испанци и румънци. Наети са специалисти и от други европейски страни.
Посетителите научиха, че на строежа са регистрирани множество кражби на строителни материали. Затова фирмата си е наела частна охрана на площадката, пази и полиция.
На въпросите кога все пак ще бъде завършен мостът, испанските строители отговориха – до края на 2011 г. Или с година по-късно от определения срок с договора между FCC и българското транспортно министерство, сключен през 2007. При посещението си на строежа през февруари т.г. премиерът Бойко Борисов обеща на колегата си – румънския премиер Емил Бок, да мине по моста, за да пият кафе в Калафат, през юни 2011 г. Това технически е напълно възможно, но официално мостът ще бъде завършен за експлоатация през декември 2011 г., обяви инж. Алберто Бергара.