Законът

Инж. Иван Вълков: Ще регулираме строителството по морското дъно

България ще е една от страните, усвоили най-много средства по ОП „Транспорт“

Свилена Гражданска Инж. Вълков, как оценявате работата на оглавяваната от вас парламентарна Комисия по транспорт, информационни технологии и съобщения през изтеклата година? Нашата дейност е широкоспектърна, което личи и от името на комисията. През 2012 г. през нас са минали около 30 законопроекта, като 21 от тях са разгледани. Благодаря на всички колеги за конструктивната им работа през годината. Искам да подчертая, че опозиция и управляващи работеха в полза на хората, без да се водят от политическите си интереси, което е похвално. През 2012 година бяха приети много важни промени в няколко закона. Ще спомена само два от тях - този за автомобилните превози (ЗАП) и този за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата (ЗМПВВПП). Основните акценти на работата на комисията бяха свързани със създаване на нови възможности за реализиране на проекти по европейските програми. През годината беше приета поправка в ЗМПВВПП, която улесни изграждането и реконструкцията на рибарски пристанища. Тя беше изключително важна. Към настоящия момент в Бургаския регион са постъпили пет предложения за обновяване и построяване на съоръжения. Проектите вече са на различен етап на одобрение. Благодарение на тази поправка на нормативния акт смятам, че през този програмен период ще успеем да усвоим по-голямата част от евросредствата, осигурени за дейността. През годината работихме и в посока завишаване на контрола на автомобилните превози. В началото на декември приехме промяна в ЗАП, с която се удължава срокът за оборудване на всички автобуси с касови апарати, които да имат връзка с Националната агенция по приходите. Той се увеличи от 6 на 9 месеца. Ако беше останала старата трактовка, собствениците на автобуси трябваше да поставят фискалните устройства до 3 януари т.г. През изминалата година за съжаление страната ни преживя терористичния акт в Бургас, при който загинаха шестима души. След това се заговори за нови мерки за сигурност по летищата и гарите в страната. Какво се случи оттогава? Работим усилено за повишаване степента на сигурност. След инцидента в тази посока бяха направени промени, които засилиха контрола по гарите. Забрани се превозът на багаж без пътник. За нарушение вече се налага доста сериозна санкция. Преди имаше принципно подобна забрана, но тя не се спазваше, тъй като липсваше наказание за нарушение. Освен това гарите ще бъдат оборудвани с видеотехника и други средства за сигурност. Изискванията ще влязат в бъдеща наредба, която се пише от Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията съвместно с Министерството на вътрешните работи. В нея ще се отразят всички възможности за подобряване на сигурността на пътуващите. Друга изключително полезна поправка, която стои все още в Народното събрание, тъй като не е приета на второ четене, е в Закона за здравето. С нея се дава възможност за предварителна оценка на инвестиционните намерения и на въздействието на електромагнитните вълни от антените на мобилните оператори върху здравето на хората. Такъв анализ ще се прави за болничните заведения, училищата, жилищни блокове. Ще се въведе изискването за задължителна санитарна зона. Споменахте Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата. В началото на декември 2012 година Министерският съвет внесе в парламента нови предложения. Какво се променя с тях? Измененията ще се гледат след празниците. Те са изключително сериозни, направени са след обществени обсъждания в двата най-големи морски града - Бургас и Варна. Законът касае основно строителството в акваторията на заливите на Черно море, както и по поречието на р. Дунав. Изключително положителна е оценката на бизнеса, на неправителствените организации. Очакваме и от тях предложения за промени по време на разглеждането в НС. Смятам, че през март т.г. ще можем да го приемем и на второ четене. Няма да бързаме, за да можем да направим наистина добри промени, които хората отдавна чакат. А какви са те? С измененията ще подобрим нормативната база по отношение на изграждане на пристанищата и тяхното разширяване. Създава се нормативна база за строителството и полагането на техническа инфраструктура, като са включени и линейни енергийни обекти по дъното на Черно море. Това към настоящия момент не е напълно регулирано. Сега в акваторията на морските пристанища може да строи само държавата или някой, на когото тя е отстъпила право на строеж. Това е изключително сложен и дълъг процес, който отнема понякога години. За да се случи, трябва да се подготви генерален план на пристанището, след това отделен подробен устройствен план. С новите промени първият се приравнява на втория. Всички тези изменения са съгласувани с Министерството на регионалното развитие и благоустройството. Те няма да нарушават законите за устройство на територията и за устройство на Черноморското крайбрежие. Същевременно съм поискал отделни становища по различни казуси, които могат да възникнат по време на обсъждането на закона. Може ли да дадете пример какви спорове могат да възникнат? Остров Св. Анастасия е държавна собственост, но общината спечели проект за възстановяване на кея и на другите паметници, които се намират на острова. Проектът ще спомогне да се развива в бъдеще исторически туризъм. Преди изпълнението му обаче трябва да се възстанови основният електрически кабел, който свързва Бургас с острова. Това не може да се направи от общината, тъй като тя е бенефициент, но съоръжението не е нейна собственост. И започва дългата процедура на съгласуване... Сега с промените ние даваме възможност на транспортния министър да внесе предложение в Министерския съвет. След одобрение МРРБ издава разрешението за строителство и обновяването ще започне. Новите промени уреждат начина, по който да се върви при желание за реконструкция и изграждане на пристанища. Като председател на парламентарната транспортна комисия как оценявате работата по ОП „Транспорт“? Към настоящия момент 97% от договорите вече са контрактувани. Обектите по част от тях вече са завършени. Разплатените средства са над 40%. Цифра, която се смята за психологическа граница. Очаквам в следващите три месеца да имаме контрактувани над 100% от средствата. Усвояемостта по програмата ще надмине 85%. Ще бъдем една от страните, които ще са усвоили най-много средства по нея през първия си програмен период. Смятам, че нещата вървят в изключително положителна насока.