Екипът на в. „Строител” проведе обучение за тънкостите на успешния подкаст
Популярният радиоводещ Драгомир Симеонов даде ценни съвети и препоръки от практиката си
Екипът на вестник „Строител“ направи още една важна стъпка към стартирането на подкаста си „Код Строител“ – членовете на изданието преминаха през първото си обучение за тънкостите на успешното правене на този формат. Специален гост в редакцията на изданието бе популярният водещ Драгомир Симеонов, който сподели с колектива на вестника своите знания и опит, като даде и редица практически съвети и препоръки. Според него подкастът е придобил голяма популярност в последните години, защото позволява
дълга форма на представяне на медийно съдържание.
Симеонов подчерта значимостта на подкаста, тъй като дава възможност за провеждане на дълги и задълбочени разговори. Той направи ретроспекция на еволюцията на радиожанра и обясни как подкастът се явява негово естествено продължение. „Подкастът ни позволява да предоставим съдържание без ограниченията на времевите рамки, характерни за традиционните медии“, отбеляза Драгомир Симеонов.

Историята зад „Код Строител“ и какво предстои
Идеята за създаването на „Код Строител“ възниква като отговор на нуждата от платформа за обмяна на знания и опит в строителния сектор. Екипът има опит в реализирането на подобен формат от съвместната радиорубрика на изданието и Радио София на БНР, излъчвана през 2019 и 2020 г. Сега подкастът ще се фокусира върху ключови теми и ще кани водещи специалисти, строителни предприемачи, представители на държавните институции и местната власт, международни експерти.
Екипът на в. „Строител“ вече проведе тестове на техническото оборудване и направи първи пробни снимки.
Всеки епизод на „Код Строител“ ще бъде достъпен на официалния сайт на изданието www.vestnikstroitel.bg и в неговия YouTube канал.
Драгомир Симеонов, водещ: Подкастът е като строителен обект – важни са основите и екипната работа
„Код Строител“ ще се превърне в новото поле за смислени и задълбочени дискусии
Г-н Симеонов, бяхте гост в нюзрума на в. „Строител“, където проведохте обучение относно тънкостите при реализирането на подкаст. Какви са впечатленията Ви от екипа на изданието?
Екипът на в. „Строител“ е много солиден и аз се радвам, че бях поканен от главния редактор Рени Николова, за да споделя опита и знанията си относно жанра „подкаст“. Виждам, че имаше интерес към това, което говоря, защото непрекъснато ми се поставяха въпроси и коментирахме заедно различни теми. Интересът е най-позитивното нещо. От тук нататък следва стъпката да се създаде реално това, за което си говорим, и да се види как подкастът ще функционира. Нека да го обясня на строителен език. В момента имате проект за подкаст и предстои да започнете да го градите. Ясно е какви са параметрите, материалите са налице, осигурени са работници за строежа, зададен е пусков срок. Тоест готови сте за същинската работа.
Как оценявате инициативата на вестника да стартира „Код Строител“?
Подкастът като жанр вече не е иновация, защото съществува от около 10 г. Има примери за върхове в тази форма, но и ужаси. Подкастът дава възможност и ново поле за журналистите да изследват онази област, която до този момент им беше забранена заради ограниченото време. Радиожурналистите сме обучавани, че дългата форма на разговор е проблем, защото го размива. Той винаги трябва е кратък, да дава ясно формулирана и максимално конкретна информация и да не се допуска емоция в разговора. Целта е да се побере в програмната „кутийка“. Подкастът чупи „кутийката“ и оставя разговорът да прилича повече на изповед. Стига до неговите психологически дълбочини. Това позволява и на водещия, и на госта да разискват много добре дадена тематика и да стане интересно за слушане, без непременно да ангажира този апетит за бърза новина, който често пъти аудиторията има.
Какви ключови насоки бихте дали за успешното създаване и развитие на подкаста?
Мнението ми е, че не трябва аз да давам препоръки, а самите Вие като екип да усетите каква е динамиката, да напаснете и откриете най-правилния за Вас подход. Съветът ми е да се изгледат и изслушат добрите примери в жанра. Такива има много и в България, а и в световен план. Така най-добре ще разберете кои подходи и техники можете да използвате и са най-подходящи за Вас.
Забелязал съм, че подкастите у нас залагат на формален непрофесионализъм, така че да изглежда по-естествен разговорът. Това би могло да е добре, но в някои случаи може и да е проблем.
Как подкаст, насочен към строителния сектор, може да се отличи и да задържи интереса на слушателите?
Към момента няма такъв подкаст, Вие сте първи, което означава, че има ниша за този тип разговори и ще предизвикат интерес. Разбира се, има и подводни камъни. Може би част от хората в строителния бранш не са свикнали да бъдат пред камера и няма да се чувстват уютно в това си амплоа. Тук идва важната роля на екипа и нещата, които говорихме по време на обучението. Вие трябва да приложите наученото, за да предразположите гостите си и те да разговарят свободно. Много е важно част от информацията, която Вашите гости ще споделят, да не са я казвали другаде, да я кажат пред Вас за пръв път.
Със сигурност „Код Строител“ ще е много интересен. Самият аз ще го следя редовно. Дори сега, докато си говорим, ми хрумват въпроси, които бих искал да задам на един строител.
Благодаря на Рени Николова, че ме покани да бъда гост-водещ в някое от изданията на подкаста. С удоволствие ще се включа.