Интервю

Йорданка Фандъкова: През 2015 г. ще продължим да подобряваме градската среда на София

Очаквам съвместната изложба с КСБ и в. „Строител“ да събуди много голям интерес

Свилена Гражданска   Г-жо Фандъкова, в края сме на строителното лято. Как протече то за Столичната община и кои бяха основните инфраструктурни обекти в София? През лятото работихме активно заедно със строителните фирми, въпреки сериозните валежи, по мащабната програма за реконструкция на булеварди и улици в града. Тя ще продължи и през следващия сезон. Програмата е предизвикателство за нас. Ние я започнахме с ясното съзнание, че ще затрудним много сериозно движението в София. Считам, че успяхме да не блокираме града благодарение на стриктния контрол върху изпълнението – най-вече за графика на работа на различните проекти. Имаше, разбира се, затруднения в ежедневното придвижване на столичани, но се постарахме с малки изключения да не затваряме улици и булеварди, а да се работи при режим на стесняване на движението. Строеше се и при удължено работно време, а на места, когато беше възможно – и денонощно. Пуснахме навреме кръстовището на Семинарията. Там ефектът с естакадата при Телевизионната кула вече се вижда. Остава да продължим изграждането на пробива при болница „Токуда“ и с разширението на бул. „Черни връх“, така че да се изведе движението от центъра към Южната дъга на Околовръстния път. Голямо предизвикателство беше и навременното завършване на реконструкцията на бул. „Цариградско шосе“ заедно с двата моста на IV км и на разклона на аерогарата при бул. „Александър Малинов“, които не бяха ремонтирани, откакто са построени. Искам да припомня, че миналата година падаха плочи от съоръжението на IV км и то беше много опасно. Заедно с проекта ремонтирахме както транспортния, така и пешеходния подлез при Окръжна болница. Успяхме няколко дни предсрочно да пуснем движението по бул. „Цариградско шосе“. Продължават работите на някои от другите обекти по проекта, но вече сме пред приключване. Очаквам рехабилитацията на бул. „Ботевградско шосе“ да завърши в средата на октомври. Помним вълните, които бяха по булеварда. Също така сериозни ремонти бяха направени на бул. „Никола Мушанов“ и продължението към бул. „Овча купел“. Пуснахме бул. „Тодор Каблешков“. Преди дни минавах оттам и вече наистина можем да кажем, че се движим по нормални улици, разбира се, предстои да бъдат направени още няколко участъка в този район. Бяха ремонтирани цялостно и улици в центъра на града, като ул. „Врабча“, ул. „Любен Каравелов“ и ул. „Панайот Волов“. Около 30 вътрешноквартални улици бяха цялостно изградени или обновени в различни райони, включително и в периферията на столицата. Бяха направени 27 км нови тротоари. Даваме си сметка, че има още много работа, но това бяха сериозните обекти, които приключваме в края на летния сезон. Продължава изграждането на кръстовището на Лъвов мост. Там също очаквам преди зимата да сме готови, но срокът с изпълнителя е малко по-дълъг и обектът трябва да приключи в средата на ноември. Трамваят вече е пуснат в движение. Постепенно създаваме организация, така че във всеки един момент, ако има готов участък, той да се отваря за премина­ване. Проблемът на изграждането или ремонтите в големия град е, че каквото и да правиш, се изисква време и създава неудобство, но се вижда, че инфраструктурата започва да се подобрява на много места.   Има ли обекти, чиято реализация ще стартира до края на годината? Готови сме да започнем изграждането на последното кръстовище на две нива от общо пет, които планирахме да направим. Четири естакади вече са готови – на булевардите „Андрей Сахаров“ и „Андрей Ляпчев“; на Телевизионната кула; на бул. „Акад. Иван Евстатиев Гешов“ и ул. „Георги Софийски“; и на Семинарията. Остана ни да построим само това на бул. „Гешов“ и бул. „България“. За съжаление там все още има обжалвания на плана, очакваме съдът да вземе решение. Това ще бъде много тежък за изпълнение обект със сериозни предизвикателства за организация на движението. Останалите планове за изграждане и ремонтиране оставаме за напролет. Предстои ни също така много амбициозна и трудна част от изпълнението на общо тригодишната програма за рехабилитация на улици и булеварди.   Разкажете ни за предизвикателствата през 2015 г. За съжаление трябва да спомена, че отново процедури по обжалвания ни забавиха да довършим пешеходната зона на бул. „Витоша“. Надявам се през пролетта на 2015 г. да реализираме проекта и да завършим цялостно тази важна част от центъра на града, която непрекъснато е посещавана от столичани и туристи. Продължаваме с програмата за ремонт на улици и булеварди. Предстои да реконструираме бул. „Цариградско шосе“ в два участъка – от моста на IV км до бул. „Пейо Яворов“, и частта от съоръжението над бул. „Александър Малинов“ до изхода към АМ „Тракия“. Залагаме за следващата година и реконструкцията на бул. „Дондуков“ заедно с тротоарите. Също така и обновяването на бул. „Витоша“ от НДК до входа на Южния парк, която е силно амортизирана. Ще бъде извършен и ремонт на тротоарите, както ще се направи и озеленяване. До края на ноември т.г. предстои да пуснем в движение и старата част на бул. „Александър Малинов“, която беше затворена заради изграждането на метрото. За догодина остава да довършим разширението на булеварда. През нея ще продължим и изграждането на метрото в участъка по бул. „Черни връх“ и станцията на ул. „Сребърна“. Предстои през идната пролет да пуснем двата нови участъка от подземната железница до летище София и до Бизнес парка в район „Младост“. По този начин ще имаме свързаност чрез метрото на аерогарата през центъра на столицата до централната жп гара. Ще продължим и с програмата за рехабилитация на по-малките улици. Каква е стойността на капиталовата програма за следващата година? В момента изготвяме проектобюджета на Столичната община за 2015 г. По отношение на ремонта и изграждането на уличната мрежа тя ще бъде приблизително в рамките на настоящия бюджет. Всички ресори подготвят своите предложения за финансиране. Ще продължим строителството на завода за механично биологично третиране на отпадъците, което трябва да завърши през 2015 г. С приключването на втория етап от проекта – след пускането в експлоатация на новото депо и на двете компостиращи инсталации, които работят от началото на тази година, ще имаме изцяло завършена система за третиране на битовите отпадъци, отговаряща на най-сериозните изисквания на ЕК за опазване на околната среда. Вече приключваме ремонта на входа на Борисовата градина. През следващата година ще обновим и алейната мрежа. Продължаваме работите по парка на НДК, които трябва да завършат през 2015 г. Залагаме и ремонти в Западния и следващ етап на Северния парк. Инвестициите в зелената система на града трябва да се запазят в същото ниво, както досега, за да водим постоянна политика в тази сфера.   Кои са приоритетните проекти за финансиране през периода 2014 – 2020? Искам да подчертая, че безспорно един от най-важ­ните обекти в ОП „Транспорт 2007 – 2013“ е метрото. Освен че ще довършим участъците, които вече споменах, се надявам достатъчно навреме да бъде одобрена ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014 – 2020“, за да можем още следващата година да стартираме изграждането на централния участък от третия метродиаметър. Знаете, че работихме сериозно, за да подготвим всички необходими разчети и документи, и в момента, в който се отвори „ОПТТИ 2020 – 2014”, веднага да кандидатстваме за финансиране. Целта ни е да не загубим 2015 г. за този важен обект. Ще подадем документи и за втората фаза на проекта за интегриран столичен градски транспорт. Ще припомня, че в момента завършваме първия му етап. По него беше рехабилитирана цялостно трамвайната линия по бул. „България“. Сега се довършва озеленяването в участъка със засаждане на жив плет и цветя. По този проект се доставиха и 50 нови тролейбуси, които вече се движат по улиците на София, и с тях успяхме да подменим 90% от тролейбусния парк. В момента се довършва монтирането на електронните табла по 600 спирки на градския транспорт на столицата, които улесняват хората. Акцентът във втория етап на проекта са ремонт на ключови трамвайни трасета и закупуване на нови мотриси. Знаете, че стойността на машините е доста сериозна и със собствени средства трудно бихме могли да напредваме в подмяната на старите превозни средства. По ОП „Околна среда 2014 – 2020“ имаме проектна готовност да кандидатстваме за изграждане на канализация и водопроводи с над 30 проекта. Те ще обхванат кварталите „Орландовци“, „Бенковски“, „Овча купел“, „Горна баня“, „Горубляне“, „Суходол“ и „Нови Искър“. Настоявам изключително сериозно да бъдат допуснати общините като бенефициенти по „ОПОС 2014 – 2020“ за ВиК мрежата. За съжаление този дебат продължава да се води и няма яснота дали ние ще можем да кандидатстваме по тази програма. Без финансирането по нея се опасявам, че реализацията на тези обекти ще бъде изключително сериозно затруднена. За живущите в тези райони това е най-важният проблем. Затова разчитам на разумен подход от страна на Министерството на околната среда и водите и колегите, които отговарят за „ОПОС 2014 – 2020”, за да се направи най-добрата комбинация между общините и ВиК операторите, така че да можем да сме полезни на хората и да се възползваме от европейските средства. Подготвили сме проекти и за обновяване на сгради по ОП „Региони в растеж 2014 – 2020“ за 24 училища и детски градини в различни райони на София. Това включва цялостна енергийна ефективност на сградите. Подготвяме предложения за обновяването на шест културни институции, които са също част от Интегрирания план за градско възстановяване и развитие, в това число Столичния куклен театър, театър „София“, кукления театър в кв. „Оборище“ и други. За програмния период 2014 – 2020 залагаме проектирането и реконструкцията на зони в централна градска част. Това са важни обекти и трябва да бъдат подготвени проектите. Необходимо е да започнем обновяването на ул. „Граф Игнатиев“ и бул. „Цар Освободител“ при запазване на историческите дадености, които има в района, включително и на жълтите павета. Тези два обекта имат нужда от сериозна реконструкция, тъй като са силно амортизирани. Ако успеем да се включим с европейско финансиране за тях, това ще бъде добре за столицата и ще променим облика на центъра на София.   Предвиждате ли увеличение на налозите? Не планираме нарастване на данък сгради и такса смет. Продължаваме да залагаме на строга финансова дисциплина, привличане на европейски средства и добра събираемост за осигуряване на пари. През всичките години на тежка икономическа криза успяхме с този подход да гарантираме една стабилност на общината и да осигурим добър кредитен рейтинг, но той е свързан с този на държавата. Винаги когато националният се промени, се изменя и общинският и за съжаление през последната година – негативно. Кредитната агенция има ясна представа, че София поддържа всички изисквани нива, за да може, ако рейтингът на България нарасне, и нашият веднага да се повиши. Продължаваме да подобряваме събираемостта от налози. До края на август т.г. в хазната ни са постъпили над 21 млн. лв. повече в сравнение със същия период на миналата година. За мен е важно да продължим разумния подход с планирането на бюджета, за да можем да гарантираме изпълнението на всички тези проекти, които вече споменах.   Разкажете ни за проектите, които могат да бъдат реализирани чрез публично-частно партньорство. За съжаление към момента все още липсва действаща нормативна база за това. Столичната община работи като партньор с бизнеса и с неправителствения сектор за реализирането на редица проекти, които имат значение за социалната сфера и устойчивото развитие на града. Мога да дам пример с проекта за изграждане на център за настаняване от семеен тип „Детска къща за новородени и деца до 7-годишна възраст“. За строителството на обекта е взето решение от Столичния общински съвет за безвъзмездно предоставяне на терен. Проектът се разработва от бизнеса. Предстои да започне строителството на сградата, която ще е в район „Възраждане“ и ще е на площ от 270 кв. м. Друг проект е реализираната пешеходна връзка на търговски център с метростанцията при Западния парк. Имаме предложение от страна на бизнеса за изграждане на надлеза над бул. „Цариградско шосе“ към бизнес и търговския комплекс на VII км. Инвеститорите и собствениците на сградите там предложиха проекта. В момента работим по процедурите, за да можем да го реализираме. Това са проекти, които се правят благодарение на добрата воля и доверието, което има между Столичната община и фирмите, т.е. търсим варианти и решения в една несъвършена нормативна база. Надявам се членовете на новото Народно събрание да подобрят законодателството, касаещо публично-частното партньорство, за да се облекчат тези взаимоотношения и те да бъдат ясни и прозрачни, но в края на краищата да се възползваме от този допълнителен финансов ресурс, който остава за града.   Какви обекти осъществяват търговските дружества на Столичната община през Фонда за устойчиво градско развитие на София? Вече завършихме големия проект за реконструкция на Женския пазар в частта от ул. „Екзарх Йосиф“ до ул. „Св. св. Кирил и Методий“. Той беше предложен и обсъждан с гражданите от района. Там се получи, защото общинското търговско дружество „Пазари Възраждане“ се възползва от средствата по JESSICA. Само преди няколко дни беше подписан договор за изграждане на спортни съоръжения на територията на бъдещия парк „Възраждане“ между „Спортна София“ и фонда. Очакваме скоро да бъде парафиран контракт и със „Софийски имоти“ за същинското изграждане на парка отново със средства от инструмента JESSICA. Имаме подписани общо 6 договора с фонда. Освен тези, които споменах, имаме и контракти на „Пазари Север“ за възстановяване на пазарен комплекс „Връбница“, на Първа градска болница, на Специализираната АГ болница „Света София“, IV градска болница. Считам, че подходът, който успяхме да наложим за кандидатстване от страна на общинските търговски дружества по този финансов инструмент, е изключително полезен не само защото се реализират важни за града обекти в социалната и здравната сфера, но поради факта, че помогна на дружествата да изградят своя капацитет. Помните, че съвсем доскоро говорехме за злоупотреби в общинските фирми, а през последната година темата беше сменена от тази за инвестиции от тяхна страна, за защита и изпълнение на проекти по европейски правила. Надявам се и останалите общински търговски дружества да кандидатстват за подобно финансиране, за да се подобри тяхната работа.   Няма как да пропуснем и темата с детските градини. От 2006 г. до сега сме построили 62 нови сгради. Това заедно с останалите мерки ни позволи да увеличим с над 12 500 местата. До края на тази година ще сме готови с още 10 здания. За периода 2015 – 2016 г. залагаме строителството на 20 детски градини. Продължаваме с модернизацията на базата на учебните заведения. През това лято ремонтирахме 52 от тях. Ще се възползваме максимално от европейските средства, за да можем да въвеждаме мерките за енергийна ефективност в сградите.   София кандидатства за Европейска столица на спорта 2017. Тази инициатива е насочена към развитието на масовия спорт. Достигнахме до финала заедно с Марсилия. Ние винаги се включваме в подобни инициативи с ясното съзнание, че какъвто и да е резултатът от кандидатстването, всъщност успехът и ползите са за града, защото в процеса на подготовка успяваме да мобилизираме нашите сили и възможности и да подобрим средата. Очакваме решението на журито през октомври. Подкрепи ни спортната общественост на София. Много активно работиха общинските съветници. Да се надяваме на успех, но важното е, че изграждаме все повече спортни площадки и физкултурни салони. Вече имаме фитнеси на открито, които – за моя радост – са пълни сутрин и вечер.   Как работите с Камарата на строителите в България? КСБ е браншова организация с много голям опит и през последните години ние си взаимодействаме изключително успешно с нея. Камарата е била много важен партньор на общината по различни проекти за града, като например възстановяването и реставрацията на паметника на Цар Освободител Александър II. Ще продължим да разчитаме и за в бъдеще на подкрепата й не само в чисто финансов план, но и при обсъждане на важни за София обекти. В момента заедно с нея и в. „Строител“ подготвяме изложба „Виж София – където строителството среща историята с бъдещето“. Много съм благодарна за тази съвместна инициатива. Очаквам тя да събуди голям интерес у гражданите и гостите на София. Темата за връзката между настоящето и миналото на столицата е от ключово значение за нас, тъй като градът ни е от най-древните в Европа. Инвестициите, които правим в културно-историческото ни наследство, дават вече резултат не само за подобряване на градската среда, но и за привличане на много туристи. Очакваме с нетърпение откриването на изложбата, която ще е от 31 октомври до 14 ноември на пешеходния мост над бул. „България“ до НДК.