Арх. Владимир Дамянов: Необходима е повече яснота в ЗУТ
КСБ, КАБ и КИИП сме в една лодка и трябва да работим заедноСвилена Гражданска Арх. Дамянов, какво се промени в Камарата на архитектите в България през последните месеци?
Платформата, с която се представих пред Общото събрание при избора ми за председател на организацията, беше доста скромна. През последните месеци с колегите се опитваме да спазваме основните акценти в нея. Малко от избраните за членове на Общото събрание са участвали в предишните екипи на камарата. Целта е да отворим вратата на организацията и по този начин да подготвим повече колеги, които да взаимодействат със съответните централни управленски органи. Споменавам всичко това във връзка с организационната работа, която трябваше да бъде свършена и която изискваше доста време. Остава отворена темата за 75-годишнината от създаването на КАБ, която ще отбележим през 2013 г. От септември миналата година започнахме различните прояви по този повод. Началото бе поставено от регионалната колегия в Пловдив.
От май миналата година досега установихме контакти с различни ведомства и държавни структури - министерствата на регионалното развитие и благоустройството, на културата, Народното събрание и Столичната община, на която предложихме да съдействаме с наши експерти. Получихме право за участие в съвета за изграждане на София. Надявам се градът да бъде определен за европейска столица на културата. Предложихме помощ за конкурса и на всички останали градове у нас. Включихме доста по-широк спектър от хора в различни работни комисии, в които имаме право на представители.
През май парламентът разглеждаше Закона за устройство на територията (ЗУТ). Успяхме да се включим активно в диалога, въпреки че не постигнахме всички промени, които искахме. Проведохме срещи със зам.-министъра на културата Георги Стоев. Предоставихме становища за промените и в Закона за културното наследство, и за измененията в Закона за горите. Това беше по времето, когато се водеше диалог за пистите на Витоша.
С какво конкретно бяха свързани вашите становища?
Ставаше въпрос за по-голяма яснота за авторския надзор, част от изискванията за издаване на строителни разрешения и за по-широко действие на колегите ландшафтни архитекти, за устройствените планове и инвестиционните проекти. Участвахме в подготовката на промените в Наредбата за регистриране на независими оценители и по-точно в частта за избор и акредитиране на лицензирани надзорници към ДНСК.
По отношение на Закона за горите КАБ предложи да се вземат мнения на специалисти и експерти в областта на териториалното устройство. При ясни планове за горските територии, особено когато се отнася до зимни курорти и ски писти, би трябвало да се търси компетентното мнение на експертите, а не да се взема предвид единствено позицията на собствениците на съответните земи или на еколозите. Планината дава немалко възможности за провеждане на зимни спортове и туризъм, когато е разумно експлоатирана. Това обаче е цяла наука, за която човек трябва да има опит в планирането на зимни курорти, а не само да е карал ски и да обича природата.
Необходими ли са промени в нормативната база по отношение на работата ви?
Колегите настояват в исканията си, пряко адресирани до ръководството на камарата, да се разрешат трудните взаимоотношения, предизвикани от недоброто тълкуване и прилагането на нормативната база. Въпросът не касае толкова Закона за Камарата на архитектите и инженерите в инвестиционното проектиране, колкото Закона за обществените поръчки (ЗОП) и Закона за устройство на територията. Тези два основни нормативни акта са разписани, но друг е въпросът доколко коректно и точно се прилагат техните текстове от различните страни.
Имаме желание да бъдем перфектни изпълнители, но срещу нас обикновено строи една фигура в инвестиционния процес, която се нарича възложител. Структурите, обявяващи тръжните процедури - най-вече общинските, невинаги имат нужната компетентност за изготвяне на задания. Затова се надяваме като браншова организация да се включим в тяхната подготовка и така да помогнем за ефективното усвояване на евросредствата.
Много от постановките, които се залагат в тръжната документация за различни инвестиционни обекти или устройствени планове, са изключително дискриминационни. Ще посоча и пример: За да можеш да участваш в дадена обществена поръчка, трябва да си работил в последните три години по два или повече подобни проекта. А настоящият момент е доста тежък за бранша предвид кризата. Голяма част от колегията е без работа. Това води до неконтролиран дъмпинг на цените, достигайки под минималното заплащане за съответната извършена работа. Като браншова камара трябва да спазваме обявената от нас методика, публикувана в „Държавен вестник“. Прогнозните стойности в самите обществени поръчки са значително под праговете на цените, на които би трябвало да работим. Възложителят не се съобразява с нашата методика, но няма и правна уредба, която да го задължи. Участниците в обществените поръчки - членове на камарата, по един или друг начин се налага да свалят цената на своя труд, което затруднява безпрецедентно работата ни. Когато проектите не могат да бъдат разплатени оптимално, естествено и качеството им рязко пада. Евтиният продукт невинаги е стойностният. Разбира се, няма гаранция, че скъпият ще е добър, но все пак оптималната стойност дава възможност за добро изпълнение.
Поставяйки дискриминационни условия, възложителят отхвърля голям спектър от колеги, които биха участвали, но не могат, защото скоро нямат изработени големи обекти. Така кръгът от участници е сведен до няколко - често броят им е колкото пръстите на едната ръка.
Възложителят в желанието да си похарчи минимум средства за един от най-евтините параметри на строителния процес - проектирането, сам занижава крайния продукт. Това е затворен порочен кръг. Надяваме се той да бъде прекратен чрез диалога, който започнахме и с министъра по управление на средствата от ЕС Томислав Дончев.
Какви са предложенията на вашата организация за решаването на този проблем?
Желанието ни е да извадим архитектурното проектиране на фаза идейни проекти на конкурсен принцип, а не то да бъде регламентирано със Закона за обществените поръчки. Тоест да не се подчинява на тръжните правила, а да бъде допускан всеки, който има правоспособност и е член на съответната организация. Не трябва реализираният брой обекти да бъде от значение за началната фаза на идейния проект. Има млади хора, включително и студенти, които са с чудесни идеи и печелят с проектите си първи награди по различни архитектурни конкурси, но не им се дава правото да работят.
Лично министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова по време на едно от заседанията на Консултативния съвет към оглавяваното от нея ведомство се обърна към нас с искане да предложим начин за ясно формулиране на условията за провеждане на обществени поръчки за териториално-селищните планове, които предстои да се изготвят. Над 100 трябва да се изработят през тази и следващата година, за да бъдат усвоени европейските средства. След последните промени в ЗУТ без общ устройствен план няма да могат да се включват земи в регулации, да се променя предназначението на териториите. Може да се блокира развитието на определено населено място. Общите устройствени планове фиксират това, което трябва да се реализира. Ограничителните параметри и ниските цени обаче свеждат до малък спектър проектантските екипи, които участват в изработването им. Почти едни и същи колективи се състезават по търговете.
Организирахме кръгла маса с участието на Съюза на архитектите, на която обсъдихме конкурсното начало и ЗОП. На нея бяха представени интересни становища как можем да подобрим нашите действия за корекции и в случай на необходимост от спиране на даден търг. Браншовите организации имат механизмите, с които да блокират търговете още от самото начало при обявяването им и трябва да се използват максимално. От нас зависи да изработим вътрешни правила, които да гласуваме и да регистрираме в съда. Оттам нататък ще имаме възможност за по-сериозен контрол върху своите членове, които да спазват изискванията. Целта е да спрем дъмпинга, некоректните и ненормални явления и действия, които водят до неконтролируемо сваляне на цените и качеството.
Кои са другите проблеми, с които се сблъсквате?
С корекция на ЗУТ от юни миналата година бяха зададени серия от изисквания за съответствие с околната среда на проектните разработки. Без да са добре разписани, тези условия стигнаха чрез наредба до местните власти. Някои администрации ги възприеха буквално и в един момент хвърлиха в паника цялата колегия. Не само архитектурната, но и инженерната. Всички обекти независимо какви са - дори малък ремонт на жилище, трябва да минат през оценка за въздействието върху околната среда. Това е абсурдно. Направихме консултации със специалисти от направление „Архитектура“ към МРРБ и с ДНСК. Изготвихме становище по темата и очакваме скоро отново да проведем среща с представители на министерството. Искаме ясно определяне кои са обектите, на които трябва да се направи ОВОС и на кои - не. Изпратихме изготвения документ и до местните власти. Промяната е вписана в ЗУТ заради изискване на европейското законодателство. Ние не реагираме срещу това. Добре знаем, че обекти от висока категория - огромни промишлени комплекси, заводи, язовири, тежка инфраструктура, летища, спортни бази и т.н., не могат да не подлежат на ОВОС. Несериозно е обаче документите за смяна на предназначението на един магазин, който е 20 кв. м, да отидат в регионалните инспекции по околна среда и води (РИОСВ) и поради липса на специалисти да стоят с месеци там, чакайки ОВОС, и това да блокира инвестиционна инициатива. По този начин и проектантите не могат да получат заплащането си.
Идеята ни е такива проекти да не се изпращат автоматично към РИОСВ, а в администрацията на съответните общини. Там ландшафтният архитект или еколозите могат да преценят дали проектът изобщо се нуждае от ОВОС. Това е разписано в ЗУТ. Но няма обяснение как да действат местните власти. Тук е ролята на камарата да поясни съвместно с ведомствата изискванията на закона. За кратък период общините се задръстиха с обекти, които чакат да минат през РИОСВ. Това сме го консултирали и с Камарата на строителите в България (КСБ), и с Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране (КИИП). Трите браншови организации сме в една лодка и трябва да работим заедно. Нито строителят може без нас, нито ние без него.
С КСБ и КИИП не само искаме и декларираме, но и правим всичко възможно да установим най-тесни контакти. Надявам се на добро разбиране от страна на председателите на КСБ - инж. Светослав Глосов, и на КИИП - инж. Стефан Кинарев. Когато трите браншови организации поставят едно и също условие за коригиране на даден нормативен документ, могат да постигнат повече, отколкото поотделно. Сътрудничеството ни е изключително важно.
Декларацията от София е чудесен пример за това, наследен като инициатива от предишното ръководство на КАБ. Документа подписахме трите организации. Покойният председател арх. Петко Йовчев положи доста усилия, за да се случи Декларацията от София. Тя е показателна за исканията на КСБ, КАБ и КИИП за условията и провеждането на обществените поръчки.
КСБ работи за установяване на типовите документи при обществените поръчки. Как е засегната тази тема при вас?
Комисията по нормативните документи към КАБ работи по тях. В момента, в който постигнем резултат, ще предложим текстовете и на КСБ и КИИП. Нашите договори са предимно за проектиране. Никой не сключва контракт единствено за архитектура, затова се обвързваме с комплексно споразумение с членовете на КИИП. Зад гърба си имам 40-годишна практика и мога да потвърдя, че винаги съм работил коректно с колегите инженери - от строителните до тези, които правят вертикална планировка. Не е възможно качественият проект да се случи без подобно сътрудничество.
Браншовите организации готвят рамков документ
Организациите, свързани със строителния процес, ще излязат с рамков документ за общи инициативи в началото на март. Това стана ясно по време на работна среща, в която участваха председателят на Камарата инж. Светослав Глосов, изп. директор инж. Иван Бойков, председателят на Камарата на архитектите в България арх. Владимир Дамянов, заместникът му арх. Николай Гълъбов, Иван Велков - председател на Национално сдружение „Недвижими имоти“, бившият председател на организацията Лъчезар Искров и Елена Гоцева от Националната асоциация „Активни потребители“. Дискусията между различните участници в инвестиционния процес се проведе в централния офис на КСБ. „Поставяме началото на нещо добро. Ще поканим представители и на Българската асоциация на архитектите и инженерите консултанти и на Камарата на инженерите в инвестиционното проектиране. Нека всяка организация да изпрати писмо, в което да опише своите приоритети, за да намерим допирните точки“, заяви инж. Глосов.
Участниците определиха и основните теми на предстоящата по-разширена среща, на която ще се обсъждат конкретните теми, които ще залегнат в рамковия документ. Първата от тях е нормативната база и по-конкретно Законът за обществените поръчки, дъмпинговите цени и качеството на проектите. Споменат бе и добрият опит на трите камари - КСБ, КИИП и КАБ, които миналата година подписаха Декларация от София, в която настояваха за промени в процедурите за провеждане на търговете.
„През 2012 г. организирахме шест семинара в шестте региона за развитие на страната, на които събрахме представители на държавата, местните власти и строителите. Основната тема на разговорите беше инвестиционният процес, а не се оплаквахме взаимно едни от други“, припомни дейността на Камарата, свързана с обществените поръчки, инж. Иван Бойков. Той допълни, че в момента тече и съгласуване по предложените от КСБ типови документи за строителство и строителен надзор. „Благодарение на тях никой няма вече творчески да формира стойности“, подчерта изп. директор.
По време на предстоящата среща ще се обърне внимание и на младежката безработица и реализацията на специалистите, след като завършат висшите учебни заведения. „Представителите на КСБ извършват практическата част от нашата обща работа в инвестиционния процес. Можем ли да си подадем ръка и младежите да стажуват във вашите мощни структури?“, запита арх. Дамянов.
В отговор председателят инж. Глосов заяви, че има решение на УС на Камарата за разработване на програма за обучение и квалификация на млади кадри, независимо дали са инженери или архитекти. „Мислим в една посока. Търсим начин да осигурим финансиране за целта“, обобщи той.
До средата на февруари всяка организация трябва да предостави имената на хората, които ще работят по темите, обсъдени на срещата в сряда. До края на месеца ще се разменят и предварителните становища по тях.
„Ние не сме само продавачи на имоти. Често ни търсят с цел предварителна информация особено когато говорим за големи инвестиционни фондове. Обикновено се смята, че брокерите са тези, които продават апартаменти. Не е точно така. Искаме при споменаването на брокери хората да си представят търговските и административните площи, а не жилищните“, подчерта Иван Велков.
По време на работната среща той представи и част от изготвения от неговата организация проект на закон за дейността на брокерите на недвижими имоти. „Когато има повече единни мнения от различни представители на строителния бранш, нещата по-лесно ще се случват. Често ведомствата ни приканват да се обединим. Да решим кое от различните предложения е най-доброто и да го защитим. По този начин улесняваме и тях“, допълни арх. Владимир Дамянов.
Инж. Светослав Глосов запозна участниците с инициативите на Камарата за търсене на чужди пазари, на които да стъпят българските фирми. „Министърът на регионалното развитие и благоустройството Лиляна Павлова разбра, че ни е необходима държавна подкрепа, за да търсим обекти в Близкия изток. Скоро ще имаме представителство в Катар. Доуточняваме подробностите. Имаме отправена покана от Русия за обучение на български строители за участие в процедурите за кандидатстване по обществени поръчки там“, обясни той. По думите му през втората половина на годината представители на Камарата ще заминат заедно с делегация на Столичната община в Москва. Там ще бъде представена и изложбата, посветена на реставрирането на Паметника на Цар Освободител Александър II.