Интервю

Готови сме с проекти за следващия програмен период

Камарата на строителите в България е много добър партньор на Столичната община

Свилена Гражданска Г-жо Фандъкова, в началото на седмицата рейтинговата агенция „Стандарт енд Пуърс“ повиши кредитния рейтинг на Столичната община на BBB със стабилна перспектива, като го изравни с този на страната. Плод на какви усилия е това постижение и до какво ще доведе то? Това е изключителен успех за София, тъй като в година на криза виждаме как се свалят кредитните рейтинги на цели държави. Столичната община през последните години последователно подобрява този показател. Сега от BBB рейтингът е повишен на BBB със стабилна перспектива. Това е оценка за усилията най-вече по отношение на строгата финансова дисциплина, на амбициозната капиталова програма, на дейностите за привличане на европейски средства и, разбира се, на доброто партньорство, което имаме с правителството. Всичко това е отбелязано от агенцията. Сега Столичната община може да се възползва от още по-добри преференциални условия при кандидатстване за заеми за различни цели, както и за намаляване на лихви на вече взети такива. Оценката на „Стандарт енд Пуърс“ идва много навреме, защото преди дни получихме писмо за съгласие от Европейската инвестиционна банка за заем в размер на 50 млн. евро. Средствата ще се използват за пътна инфраструктура в София, която е един от основните ни приоритети. Сега ще започнем преговорите с финансовата институция след решение на Столичния общински съвет, разбира се. Докладът ще ни позволи да бъдем доста по-спокойни при договаряне на лихвите. Повишаването на рейтинга доведе и до намаление с половин милион лева на лихвата по заема за съфинансиране за интегрирания проект по транспорт. Това са конкретни цифрови изражения, което означава, че усилията винаги си струват и в крайна сметка резултатите рано или късно идват. Преди дни представихте проектобюджета на София за следващата година. Кои са основните приоритети в него? Предвиждаме бюджет в размер на 1,214 млрд. лв., като почти половината ще са за капиталовата програма на Столичната община. Инвестициите в инфраструктура - транспортна, образователна, социална и културна, са важен приоритет за нас. Държа да подчертая, че повече от тези средства са спечелени с проекти по европейските програми, т.е. това е безвъзмездно финансиране. Част от бюджета на София ще бъде отделен именно за съфинансиране на европейски проекти. Това е важен приоритет, за да можем да се възползваме максимално от европейската солидарност. Основните задачи, разбира се, задават гражданите. Те искат инфраструктура, подобряване на градския транспорт с нови превозни средства, екология и образование... Продължаваме строителството на нови детски градини. Същевременно и през 2013 г. ще се реконструират паркове и градски пространства и места за култура. Както и, разбира се, ремонтирането на мостове, булеварди. Продължаваме изграждането на кръстовищата на две нива в София. До края на тази година трябва да приключи строителството на естакадите при Телевизионната кула и бул. „Ив. Евст. Гешов” и ул. „Св. Георги Софийски”. През 2013 г. трябва да стартира работата при Семинарията и на булевардите „Ив. Евст. Гешов” и „България”. Капиталовата ни програма за следващата година е наистина доста амбициозна. Кои са конкретните обекти? По отношение на заложените проекти по бюджета ще продължим разширението на метрото от бул. „Цариградско шосе” до летище София. През следващата година ще стартира строителството на частта до Бизнес парка от първата метролиния. Продължаваме изграждането на нови участъци от булеварди. Скоро ще започнем строителството на пробива на бул. „Царица Йоанна” в „Люлин”, който ще бъде връзка с изграждащата се отсечка от западната дъга на Столичния околовръстен път. През 2013 г. ще стартира работа по първия етап от строежа на бул. „Копенхаген”. Той ще свързва кв. „Дружба” с бул. „Цариградско шосе” и е изключително важен за достъпа на хората, живеещи в този район. В бюджета за 2013 г. все още не сме включили обектите, които имаме намерение да реконструираме и изграждаме с новия заем от ЕИБ, тъй като той все още не е договорен. Програмата, в която те са разписани, е почти готова и предстои да бъде внесена в общинския съвет заедно с искането да започнат преговори с финансовата институция по същество. За мен е от изключително значение, когато защитаваме получаването на такива средства, да покажем не само, че имаме желание, но ясно виждане и готовност как ще се изразходват. В четиригодишната програма се включват редица знакови и ключови булеварди. Сред тях са бул. „Цариградско шосе”, бул. „Ботевградско шосе”, бул. „Монтевидео”, по който стотици студенти от Нов български университет трябва да ходят всекидневно на лекции. С тези средства ще бъде ремонтирана и ул. „Тодор Каблешков” от бул. „Бъкстон” до бул. „Цар Борис III”, която е ключова за тази част на града. В програмата са заложени няколко малки, но изключително важни обекта като ул. „Богатица” в кв. „Лозенец”, по която всекидневно минават стотици автомобили, а е в изключително тежко състояние. Чрез заема ще се финансира и ремонтът на бул. „Дондуков”. Това са само част от обектите. Към днешна дата се изготвя карта, на базата на която ще вземем решение за последователността на строителството и ремонтирането на обектите. Даваме си сметка, че всичко това ще затрудни движението в столицата, затова ще се стремим винаги да има алтернативен маршрут. Хората проявяват тър­пение, когато виждат, че се работи и има резултат. Аз лично проверявам обектите по време на тяхното изграждане, защото си давам сметка, че, от една страна, трябва да подобрим инфраструктурата, и то бързо, а от друга, градът трябва да се движи и да работи, да живее. Винаги, когато имаме готов дори и етап от изграждането на даден обект, го пускаме. Такъв е случаят с бул. „Пейо Яворов” при кръстовището на Телевизионната кула. Преди дни проверих строително-ремонтните дейности по бул. „Драган Цанков”. Това е също много важен обект. Там се работи не само по цялостна реконструкция и подмяна на настилките, но и направихме разширение за сметка на съществуващия тротоар, така че се получава един широк четирилентов булевард до „Евлоги Георгиев”. Дължината на трасето е над километър, което е изцяло реконструирано и изградено за сметка на икономисани средства от проекта на естакадата при Телевизионната кула. Същите строително-монтажни действия извършваме и в обратната посока на бул. „Драган Цанков” до руското посолство. Това се случва благодарение на над 3 млн. лв., които са спестени при преработката на проекта, т.е. ние подготвяме обектите с акцент на ефикасността. Целта е да се дадат минимум средства за постигане на максимален ефект. В същото време увеличаваме бюджета за ремонт на улична инфраструктура през следващата година с 1 млн. лв. Идеята е да се насочат повече средства към по-малките улици в кварталите. Предпочитаме да правим по-цялостни ремонти, включително изграждането на някои малки улични отсечки, там където не ги е имало. Ще обособим велосипедни алеи за 2 млн. лв. Същевременно за парковото пространство на НДК сме отделили 5 млн. лв. За изграждането на ВиК мрежа на селищата Чепинци, Негован и Световрачане през 2013 г. сме спечелили 90 млн. лв. Споменахте метрото, което бе определено от редица експерти и политици за най-добрия инфраструктурен проект у нас. Какво се случва с неговото разширение към днешна дата? През следващата седмица ще направим първата копка на участъка от бул. „Цариградско шосе” до летище София. Строителите имат своите традиции и аз винаги ги уважавам изключително много. Ще бъдем там на всяка цена с министрите Ивайло Московски и Томислав Дончев. Това са лицата, които пряко работят за осигуряване на финансирането. Ще започне изграждането на нови пет километра, четири метростанции и свързване на летището с Централната жп гара, т.е. София ще влезе в редицата на всички уважаващи себе си градове, в които има добре работещи транспортни връзки с целия свят. Същевременно апликационната форма за метроучастъка от „Младост 1” до Бизнес парка е в Брюксел. Но и в началото на тази седмица на посещение бе генералният директор на ГД „Регионална политика” към Европейската комисия Валтер Дефа, който провери метрото и отново, както чухме и от комисаря по регионалната политика на ЕС Йоханес Хан, от председателя на Европейската комисия Жозе Мануел Барозу, проектът е за пример по много показатели. А обектът се управлява добре, интегриран е и включва изграждането не само на подземната железница, но и на улици, велоалеи, осветление. Една от основните ви инфраструктурни програми е тази за обновяване на мостове в общината. Кои обекти залагате за следващите месеци в нея? През тази година най-голямото съоръжение беше надлез „Надежда”. Вече са реконструирани дванайсет елемента от него. Всички помним в какво наистина ужасно състояние беше той - не само с дупки по асфалта, но и доста притеснителен от гледна точка на конструкцията. Ремонтирахме и някои по-малки мостови съоръжения, като тези във Владая, Южния парк и други. В момента тече рехабилитацията на пет моста по бул. „Ботевградско шосе”. През следващата година започваме реконструкция на мостовите съоръжения по бул. „Цариградско шосе”. Това са може би последните четири обекта от този тип, които не сме обновили изцяло. Същевременно залагаме и моста на „Захарна фабрика” и продължаваме с по-малките съоръжения. Актуална е темата за енергийната ефективност. Наскоро подписахте договор по фонд „Козлодуй“ за 26 учебни сгради. Как ще продължи работата ви по тази дейност? През последните години Столичната община инвестира сериозни средства в частични дейности за енергийна ефективност в училищата и детските градини. За мен беше важно не само да строим детски заведения, но и да не позволим да се разрушават съществуващите. Състоянието на много от тях беше изключително лошо. От 2011 г. започнахме да работим и по цялостна енергийна ефективност. Процес, който вече дава и финансов ефект, тъй като се намаляват разходите с около 40%. Тези пари, вместо да излетят във въздуха, отиват за учебните заведения. Радвам се, че през тази година вече използвахме и безвъзмездни европейски средства за санирането на девет училища. В същото време имаме одобрението от Международния фонд „Козлодуй” за финансиране на 26 проекта, които са в размер на 4 млн. лв., като половината са съфинансиране. Очаквам напролет да започнат ремонтните дейностите. По този начин 23 детски градини и 3 училища ще бъдат изцяло обновени. Финансовото изражение на икономията ще възлезе на над 650 хил. лв. годишно, спестени от топло- и еленергия. Продължаваме с усилията в тази насока по фонд „Козлодуй”, Националния доверителен екофонд и, разбира се, подготвяме се за кандидатстване за следващия програмен период в изпълнение на интегрирания план за градско развитие, който беше приет в зоните за въздействие. Ще има ли нови условия към фирмите, поддържащи уличната мрежа? Подготвяме новата процедура, която трябва да бъде обявена преди изтичането на договорите, по които се работи в момента. Залагаме по-високи санкции при забавяне и неизпълнение на аварийни ремонти. Това е изключително важно, защото за мен е дълъг пътят от възлагането до изпълнението. Предвиждаме да въведем един познат в някои европейски страни модел, а именно поддържане на част от уличната мрежа чрез специално възлагане, т.е. плаща се за определена територия, разбира се, по единични цени за конкретно извършени дейности. Изпълнителят има ангажимента да поддържа своя участък в много добро състояние, без непрекъснато да подсещаме, че трябва да оправи дори и малка дупка. От 1 януари 2013 г. влиза в сила Законът за публично-частното партньорство. Как виждате неговото приложение на територията на София? Вече имаме няколко готови идеи, като само изчакваме приемането на нормативния акт. Преди това искам да подчертая, че по програма JESSICA вече сме в готовност за кандидатстване по няколко проекта, които също са вид публично-частно партньорство (ПЧП), какъвто е случаят с Женския пазар в столицата. Там документите са готови и общинската фирма „Пазари „Възраждане” кандидатства за финансиране по програмата за цялостната реконструкция за тази част от територията, която е в много лошо състояние. Освен това има няколко интересни проекта, за които кандидатстват частни инвеститори, като спортна зала например. Аз лично залагам на построяването на паркинги - подземни или надземни. Това е подходяща дейност за ПЧП. Също така би било подходящо и построяването на аквапарк, който е заложен в градоустройствения план на Чепинци. Той ще бъде разположен на огромна територия, около 200 кв. дка, близо до минерална вода. Интересен обект, за който ще търсим партньор. Много са възможностите. Готови сме за всякакви добри идеи, стига да се намери добрият начин да се защити интересът на Столичната община и в същото време частният партньор да има полза. Докъде стигна подготовката на проектите за следващия програмен период? На първо място в този план включваме три обекта, сред които е третата линия на метрото. В началото на седмицата специално представихме готовността на този обект пред генералния директор на ГД „Регионална политика” към Европейската комисия Валтер Дефа. Трасето вече е готово. То е с дължина 17 км и има 19 метростанции, демо и метровлакове. Индикативната стойност е 700 млн. евро. Апликационната форма в момента се изготвя. Така че ние ще имаме пълна готовност за кандидатстване през следващия програмен период. Другите важни неща са северната и западната скоростна тангента. Залагаме на интегрирания подход, включително на обединяването на мерките за енергийна ефективност на сградите, на реконструкция на паркове и градини, на улици в зоните за въздействие. 2013 г. ще е година на усилена подготовка на проектите, за да можем още от самото начало на следващия програмен период да реализираме всичко. Огромна строителна дейност имахме през последните години и няма да спираме, трябва непрекъснато да продължаваме, за да можем да променяме София, за да я правим по-съвременна и по-удобна за хората. Как работите с Камарата на строителите в България и кои са настоящите ви проекти? Камарата е много добър партньор на Столичната община както при обсъждането на конкретни проекти, така и при предоставянето на експертна помощ. В момента с огромните усилия на КСБ се извършва цялостната реконструкция и реставрация на Паметника на Цар Освободител - един знаков за София обект от национално значение, който изисква доста сериозни средства. Той не е реставриран от годината на своето официално откриване – 1907-а. През 2010 г. направихме проект след обследване на състоянието на паметника. Обърнахме се към бизнеса за подпомагане и Камарата на строителите в България се отзова изцяло. Много благодаря за партньорството и цялостното сътрудничество с Камарата!