Проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД: Метротрасето от жк „Хаджи Димитър“ до кв. „Левски“ е изпълнено на около 50%
Благодарен съм на в. „Строител“ за обективността при отразяване на дейността ни
Проф. Братоев, обявена е обществена поръчка за изграждането на разширението на Линия 1 на столичното метро в жк „Люлин“. Бихте ли представили проекта, който предстои да се изпълнява?
Отсечката ще е с дължина от почти 2 км и ще има 2 станции. Тя е предвидена още в първоначалната схема за изграждането на метрополитена в София. През годините обаче се бяхме съсредоточили към построяването на други трасета, за да има повече линии на подземната железница. Дойде време да се стартира работата и по този участък. Това удължаване на Линия 1 ще обслужва два от микрорайоните на жк „Люлин“. В целия комплекс живеят 140 хил. души, а там има само две метростанции. Жк „Младост“ е с по-малък брой население, но на територията му функционират пет спирки. Всички сме наясно, че не е необходимо метрото да минава под всяка улица на града – то се изгражда по основните направления и се осигурява довеждащ транспорт към него. Целта на новото трасе в жк „Люлин“ е да обслужва и пристигащите към София по автомагистрала „Струма“. Планираме там да има буферен паркинг, на който да бъдат оставяни автомобилите, а хората да използват метрото за придвижване в столицата.
Заедно с удължението на Линия 1 на подземната железница се предвижда да бъде изградено и разширението на бул. „Царица Йоанна“, и то в целия му габарит – с по 3 платна в посока. По този начин 2-ри и 3-ти микрорайон на жк „Люлин“ ще бъдат по-добре обслужени с инфраструктура.
Прогнозата ни е новата отсечка от 2 км да натовари метрото допълнително с 28 хил. души, или по 14 хил. души на километър. Това е над средното за цялата подземна железница в София. Очакваме след изпълнението на проекта да се разтовари автомобилният трафик, което ще доведе до ползи за околната среда, тъй като ще се намали замърсяването на въздуха. Ще се съкрати и времето за придвижване в София.
Какво ще е разположението на новите станции в жк „Люлин“?
Разширението на Линия 1 ще продължи под бул. „Царица Йоанна“. В момента булевардът в пълния му габарит е изграден до бул. „Панчо Владигеров“. По регулационен план трябва да достигне до Софийския околовръстен път (СОП), както казах – с по 3 платна в посока. При строежа на новите 2 км ще се подменят изцяло инженерните мрежи – водопроводи, канализация, улично осветление, ще се изградят и тротоари.
Първата метростанция ще е при СОП и ще се изпълнява по Милански метод. Прогнозната й стойност е 68 млн. лв. без ДДС. Тя ще бъде с шест входа/изхода – по три от северната и три от южната страна на бул. „Царица Йоанна“. Предвидено е да се направи пешеходен подлез, който да минава под Софийския околовръстен път. Там ще се обособи буферният паркинг.
Втората спирка под бул. „Царица Йоанна“ ще е веднага след МС „Люлин“. Строителството и на това съоръжение ще е по Милански метод. Прогнозната му стойност е 74 млн. лв. без ДДС.
Осигурено ли е финансирането за изграждането на разширението на Линия 1?
Предстои да се търсят необходимите средства – по европейски програми и всички останали възможности. Идеята за стартирането на тръжната процедура за избор на изпълнители е на кмета на Столичната община Васил Терзиев. Той ни постави въпрос относно степента на готовност на проекта. След като отговорихме, че имаме не само проектна готовност, но и приет регулационен план, обществената поръчка бе обявена. Процедурата е на много ранен етап. Срокът за подаване на оферти е до 18 юли. Според мен есента на тази година трябва да има избрани изпълнители по двете позиции на търга, в които е разделено изграждането на станциите. Но това ще се случи, ако няма обжалвания, които да забавят проекта. При подобно развитие строителството ще може да започне през 2025 г.
В момента се работи по отсечката към кв. „Левски“ и по трасето в кв. „Слатина“ от Линия 3, както и по станцията в кв. „Обеля“. Как върви изпълнението на тези обекти?
Метростанцията, която се изгражда в кв. „Обеля“, е част от интермодален възел. Там се строи и нова жп гара Обеля, която ще е свързана със спирката на подземната железница. Тя ще минава под жп линиите и трябва първа да се направи. Изпълнението на дейностите върви в срок. Очакваме строителството да приключи през 2026 г. За осигуряване на необходимото финансиране се кандидатства пред Програма „Транспортна свързаност 2021-2027“.
Предвижда се станцията в кв. „Обеля“ да обслужва пристигащите по три жп направления – София – Сливница – Драгоман, София – Костинброд – Кюстендил и София – Волуяк – Банкя. Те се използват от 150 до 200 пътници на ден. Очакванията са техният брой да нарасне до 6500-7000 дневно след изпълнението на интермодалния възел. Това може да се случи, ако има подходяща инфраструктура, която да го обслужва. Установено е, че ще има и малък брой пътуващи от района. Метростанцията ще бъде крайна и за Линия 1, и за Линия 2. По този начин ще се осигури връзка на пътуващите с БДЖ и от западна посока с подземната железница на София. От друга страна двете линии на метрото ще имат и самостоятелна връзка с метродепо „Обеля“.
Изпълнението на участъка от жк „Хаджи Димитър“ към кв. „Левски“, който се финансира от Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ), е достигнало около 50%. Ще припомня, че той е с дължина 3 км и с три станции. По план всички СМР ще завършат до края на 2025 г. Според изискванията на НПВУ довършителните дейности и тестовете трябва да бъдат приключени до края на първото тримесечие на 2026 г.
Строителството на трасето в кв. „Слатина“, което е 6 км с 6 метростанции, стартира през тази година. Всичко се движи по график. Финансирането е осигурено чрез заем на Столичната община от Европейската инвестиционна банка, от държавния бюджет и от собствени средства на СО. В момента се обособява стартовата шахта в локалното платно на бул. „Цариградско шосе“, от която трябва да започне работа тунелопробивната машина (ТПМ). В близост до тази площадка ще бъде изградена и метростанция №6 заедно с буферен паркинг за 250 автомобила. Монтирането на ТПМ ще започне скоро и ще продължи през юли и август. Тунелопробивната машина ще влезе в действие през втората половина на септември.
В ход са строителните работи по станциите по трасето. Първата спирка е при Зала „Арена София“, конструкцията на която трябва да бъде готова през октомври т.г., за да може през ноември „къртицата“ да премине през нея. Два месеца по-късно е предвидено и станцията на бул. „Шипченски проход“ да достигне степен на завършеност и тунелопробивната машина да премине и през нея. През юни 2025 г. ще започне изграждане на шлицовите стени на спирката, която ще бъде при кръстовището на ул. „Гео Милев“ и ул. „Слатинска“. И така поетапно ТПМ ще премине през трасето.
В предишните Ви интервюта за в. „Строител“ коментирахме нуждата от индексация на договорите на изпълнителите на метрото. Този въпрос намери ли своето решение?
За размера на индексацията има решение на Столичния общински съвет за изменение в рамките на 15%. Ние като общинско дружество работим по него. На строителите на отсечката към кв. „Левски“ е изплатен почти целият размер от допълнителните средства. Остава промяна на 1 контракт, който е свързан със системите на управление. За трасето в кв. „Слатина“ договорите също се индексират. Изпълнителите ще получават допълнителните суми текущо по време на самото строителство.
„Метрополитен“ сключи два договора за производство и доставка на подвижен състав за подземната железница. На какъв етап е изпълнението им и кога се очаква да бъдат доставени новите влакове?
Със „Сименс“ имаме договор за 8 композиции за обслужване на Линия 3. През 2023 г. заплатихме 37% авансово от сумата. Останалата част ще бъде преведена при доставката на влаковете, които ще започнат да пристигат в края на 2025 г. и през 2026 г. ще получим всички. Те са съвместими с тези, които сега се движат по третата линия, и ще бъдат оборудвани с необходимите системи за безопасност.
Вторият договор е с фирма „Шкода“, която ще произведе 8 четиривагонни метровлака. Плановете са те да влязат в експлоатация за Линия 1 и Линия 2. Първата композиция ще е готова през юли 2025 г., втората – август, третата – ноември, поетапно ще продължим да получаваме следващите, като последният осми влак трябва да бъде приет през март 2026 г. Ще има места за хора с увреждания и велосипеди. Максималната скорост, която ще развиват, е 90 км/ч. Стойността на поръчката е 134 млн. лв. Средствата за тях са осигурени чрез Оперативна програма „Транспорт и транспортна инфраструктура 2014-2020“. С пускането на тези композиции в експлоатация ще можем да разделим графика на движение на Линия 1 и Линия 2. Сега влаковете се включват в тях през един, като интервалът на движение на Линия 1 е 3 мин, а на Линия 2 – 6 мин. Ако искаме в пиковите часове интервалът по трасето от жк „Надежда“ към кв. „Лозенец“ да бъде по-малък, тогава трябва да намалим времето между движещите се влакове по първата линия. Но тогава в направлението „Люлин“ – „Младост“ няма да има достатъчно натовареност откъм пътници. Затова разделяме двете линии, всяка от тях ще работи по собствен график, за което ни е необходим допълнителният подвижен състав.
Кои са следващите проекти за разширението на метрото, по които работите в „Метрополитен“?
Когато строихме Линия 3, имахме период, в който изпълнявахме общо 12 км метротрасе. В момента реализираме 10 км. Ако през 2025 г. стартира разширението в жк „Люлин“ в посока към Софийския околовръстен път, тогава отново ще правим едновременно 12 км, което е голям обем от работа. Въпреки цялото това натоварване започнахме подготовката на заданието за трасето от бул. „Тодор Каблешков“ през бул. „Черни връх“ до жк „Студентски град“. Предстои да възложим проектирането му. Разширението на подземната железница в това направление ще е 5 км и се предвиждат общо пет метростанции.
Специализираният състав на Общинския експертен съвет по устройство на територията прие предварителния проект за метрото към жк „Студентски град“. Идеята е от МС „Витоша“ трасето да продължава към кв. „Кръстова вада“ и от там да достига до жк „Студентски град“. В Общия устройствен план на София от 2007 г. и изменението му от 2009 г. е заложено това разширение на метрото. За част от трасето вече имаме приет Подробен устройствен план – за 3 км и 3 метростанции. Първата е на бул. „Черни връх“ между ул. „Проф. Марин Големинов“ и ул. „Димитър Манчев“, втората – до ул. „Проф. Георги Манев“ и ул. „Стефан Савов“, а третата – на кръстовището на бул. „Симеоновско шосе“ и ул. „Проф. Иван Странски“. Вече се работи по инженерните мрежи по целия участък.
Отделно от това имаме и частично подготвен проект за трасе за метро от Бизнес парк София в жк „Младост 4“ до Симеоновския лифт. Този план малко изостана във времето, защото имаме други по-приоритетни направления. Ако се осигури финансиране, ще довършим проекта. Засега не работим по други идеи.
Как оценявате сътрудничеството си с Камарата на строителите в България и с в. „Строител“?
С КСБ работим от дълги години. Винаги сме имали много добър диалог и отлично взаимодействие. Това важи в пълна сила и за вестник „Строител“. Това е издание, с което не просто работим от много години, а сме създали изключителни взаимоотношения. И друг път съм казвал в интервюта, че това е една от медиите, която най-обективно отразява дейността на „Метрополитен“. В страната от всичко се прави политика, а един сложен технически проект, когато се политизира, се създават пречки пред неговото реализиране. През годините метрото се е изграждало, защото ние винаги сме били настрани от политиката и сме наблягали на техническите въпроси. Винаги съм казвал, че добър политик е този, който подпомага развитието на проектите за метрото. Подземната железница, ако няма помощ от кмета на Столичната община, от СОС, от държавата, няма да продължи да расте. И затова съм много благодарен, че всички институции осъзнават колко е сложен всеки проект и ни помагат. Благодарен съм и на в. „Строител“ за обективността при отразяване на дейността ни, което е голяма помощ.
Проф. д-р инж. Стоян Братоев получи юбилеен плакет от в. „Строител“
Прокуристът и главен редактор на в. „Строител“ Ренета Николова връчи на проф. д-р инж. Стоян Братоев, изп. директор на „Метрополитен“ ЕАД, юбилеен плакет по повод 15-годишнината на изданието на Камарата на строителите в България. „От името на СД и екипа на в. „Строител“ Ви благодаря за успешното партньорство през годините и за реализираните общи инициативи. Пожелавам все така умело и със сърце да ръководите „Метрополитен“ ЕАД и да ни впечатлявате с реализацията на най-успешния инфраструктурен проект на София. Нека ни предстоят много нови поводи за съвместна работа“, каза Николова.
От своя страна проф. Братоев благодари за отличието. „В. „Строител“ е издание, с което работим от самото начало, вече 15 години. Това е вестникът, който винаги е отразявал обективно и професионално нашата дейност. Благодаря Ви за признанието и за подкрепата от Ваша страна“, заяви проф. Братоев и изрази увереност, че доброто партньорство между „Метрополитен“ ЕАД и вестник „Строител“ ще продължи.