Минимални изисквания относно водното замърсяване и лимити за шум при третиране на строителни отпадъци
Вследствие на извършени проучвания през миналата година Комисията на Европейския съюз написа доклад относно минималните изисквания за третиране на отпадъци в страните членки. В него беше извършен анализ на съществуващите регулации и на приетите директиви за обработка и третиране на отпадъците в съюза.
Отпадъците са групирани в четири основни групи, като строителните са поставени в началната група. За тях са посочени „методите на механично обработване” при рециклиране. Изследвани са минималните изисквания за отражението върху околната среда при третирането им и относно въведения различен правен режим при тяхната обработка в отделните страни членки. Според европейските документи за различните видове отпадъци са приети различни методики. Само за строителните отпадъци се използва един метод, който включва раздробяване, влажна обработка и сортиране.
Данните в ЕС показват, че в страните членки се извършва 75% сортиране на строителните отпадъци. В резултат на това се получават инертни материали, тухли, камъни, циментови и железни отломки, дърво и пластмаса, стъкло, азбест и гипс и др. В процеса на мобилна преработка се създават условия за тяхното рециклиране.
При обработване на строителните отпадъци в директивите на ЕС са приети определени приоритети. В първия от тях са включени техническите изисквания при отделянето на въздушни замърсители и газове в процеса на третирането. Изискванията обхващат проектирането и действието на обработващите инсталации, тяхното местоположение и лимитиращи съдържания на отпадъчни въздушни емисии. Вторият приоритет включва изолирането на основното оборудване в места, където вредните въздушни емисии са най-високи или е необходимо капсулиране на третиращите инсталации при отделяне на замърсени въздушни течения. Този приоритет на практика допълва най-важното направление.
Опция три на доклада обхваща лимити, изисквания и официални мерки за преодоляване замърсяването на води в строителния сектор. В този приоритет е включено описание на техническите изисквания относно проектирането и действието на инсталациите и установяване на лимитиращи стойности за водни емисии. Към четвърти приоритет са изброени технически изисквания, свързани с действието на третиращите инсталации по отношение на лимити за шум.
Разглеждането на замърсяването на водни потоци от третирането на строителните отпадъци обхваща следните посоки:
Влияние върху
околната среда
Строителните отпадъци от разрушителна дейност на амортизирани обекти, при които са предвидени само изолиращи или ограничителни мерки, изпускат повече замърсители в околната среда с влияние върху човешкото здраве, отколкото тези, при които се използва оборудване, което е създадено специално за това. Това важи в още по-голяма степен за условия на работа, където е налице по-високо първоначално замърсяване. Въвеждането на специално разчетени инсталации ще намали влиянието от тези операции върху околната среда. Това ще окаже и положително влияние върху здравето на работниците в сектора.
Необходимо е обаче да се следва балансът между ефективността на третиращото отпадъците оборудване и неговите характеристики по опазване на околната среда. Това са два параметъра, които само при добри инвестиции могат да бъдат насочени в една посока.
Икономически аспекти
В европейския документ се посочва, че приблизително половината от общото количество на разрушаващите инсталации на стари строителни обекти са приспособени да намаляват отпадъчните емисии чрез овлажняване на получавания материал в крайния етап на обработка. Установено е в заключение, че разширяването на такава обработка и към другите заводи и инсталации ще повиши икономическия ефект от ползването на отпадъците с няколко евро на тон.
Всяка ЕС политика, изискваща предпазване от замърсяване, контрол на тези процеси и изпълняване на определени лимити, ще увеличи икономическата роля на цялостния процес на управление на строителните отпадъци. Мерките за премахване на такова замърсяване обикновено са по-ефективни, отколкото само неговото намаляване. Инсталациите, които вече съществуват и разделят в някаква степен отпадните продукти, при тяхното допълнително оборудване ще изискват нови инвестиции. Те ще бъдат по-големи от тези за закупуването на ново оборудване, проектирано с тези изисквания. Инсталации без или със липса на достатъчно контролни системи ще изискват допълнителни разходи, за да се отговори на действащите законодателни изисквания. Финансовите разходи ще зависят от съществуващото оборудване, размерите на инсталациите, изискванията към процесите на третиране на отпадъците, страните и приетите в тях регулации.
Значителен брой
действащи стандарти
Заедно с широкото използване на стандартите за въздушно замърсяване се отделя специално внимание на намаляване на ефекта от замърсени водни потоци, токсични субстанции и намаляване на влиянието им в природата. Мерките за подобряване проектирането, действието и поддръжката на инсталациите за намаляване на водното замърсяване при третирането на строителните отпадъци могат да подобрят значително средата в перспектива. Има и стандарти за оросяване и инсталации за избягване на замърсяване на водните потоци в отделните страни.
продължава...
Принос към европейската и интернационалната политика за опазване на околната среда Чрез изискванията за изолирането на инсталациите, които да подпомагат предпазването и контрола за замърсяване на водните потоци при механичното третиране на строителните отпадъци, ще се подпомогне управлението на процеса и ще се повиши степента и усъвършенстването на европейската политика. По отношение очакваното технологично и управленско развитие Някакво общо намаляване на отпадъците и изолираното им от общата среда ще се основава на инсталации, които ще включват: почистване чрез овлажняване; използване на специални филтри; електростатични утайки на водни системи; воден пулверизатор върху отпадъка при неговото получаване и др. Докато някои от тези методи са общи в индустрията, други са специално определени за третиране на строителните отпадъци. Бяха определени десет стандарта за контрол на водната емисия. Повечето от тях изискват превенция и контрол на потенциално замърсена почвена и подпочвена вода и използване на най-добри европейски практики. За такива могат да се посочат: отделяне, вкарване в съоръжение на повърхността и преработване; изолиране на оттичащи се замърсени води и използване на филтриращи инсталации и лимитиран размер на отпадъка чрез публични канални и почистващи системи. Предвидени са различни показатели за национално опазване на природната среда, между които общо установени стабилни състояния на водни емисии, температура, съдържание и количество на химически данни - основа или киселина, въглеводород и други съставки. Отбелязани са шест относителни стандарта като части от отделните законодателства, които съдържат изисквания за изхвърляне на отпадъци във водна среда. По същество няколко стандарта са свързани пряко с основните замърсени води от третиране на строителни отпадъци (Австрия и Великобритания), лимити за ограничаване на потенциалния риск при специфично обработване на отпадъци във водна среда (Дания) и ръководство за отстраняване на замърсяване, например с азбест (Австрия). Различни ръководни правила за третиране на строителни отпадъци са включени в отделни стандарти. Например за размера на строителните частици или отломки (Белгия), примери на средни спецификации (Великобритания), както и такива, предвидени за оценка на приложимостта за по-нататъшна употреба. Специфичната концентрация също се предвижда в някои стандарти (Белгия и Франция). Основни елементи и изисквания към процеса - намаляване на отпадъка, недопускане замърсяване на подпочвената вода и шум, също се предвиждат в секцията за емисии. Като обобщение може да се посочи, че третият приоритет при подготовката на стандартите се отнася до проектирането и действието на инсталации и лимитиращи данни за оборудване за третиране на отпадъчни води. Тази опция се развива в следните насоки. Подобряване на околната среда Директното и индиректното изхвърляне или изолиране на замърсената вода, процесите на нейното отстраняване и ликвидиране. Премахване на други замърсени потоци, произлизащи от инсталации, които могат да предизвикат влошаване на местната водна среда. Например изтичащите водни емисии, заразени с микроорганизми, соли от филтрирани процеси и метални остатъци във водата могат да замърсят повърхностните емисии и подземните потоци. Съществува необходимост за постоянен контрол над качеството на изхвърлената замърсена вода в процеса за минимизиране на риска от влошаване на заобикалящата ни среда. Здраве и безопасност на работниците Вреда от отпадъчните води, включително в процеса на тяхното филтриране и тяхната преработка, ще се отрази на здравето на работниците и населението. Резултатът от контактите със замърсени течности, които са дразнещи, корозионни или канцерогенни, ще бъде облекчен, ако се използва надлежно протекционно оборудване. В съответствие с регулациите за здраве на замърсените води се обръща сериозно внимание. Икономически аспекти Няма достатъчна икономическа информация за въвеждане на мерки против водното замърсяване от третиране на отпадъците. Независимо от това наличните системи за водно пречистване ще увеличат търговските възможности за предоставяне на такива услуги, но ще нараснат оперативните разходи. Наличие на повече стандарти Специфични стандарти, указания и препоръки за отделяните водни емисии са разработени в следните страни членки: Австрия, Белгия, Финландия, Франция, Ирландия и Великобритания. Указанията налагат определени изисквания към инсталациите за предпазване от замърсяване на повърхностните и подпочвените водни емисии. В значителна част от случаите това изисква използване на техника на добра практика като запечатване на повърхността, съответно обвързване и съставяне на система за оттичащи се води и др. Повечето предвиждат лимитни стойности на изтичащите води в канализационните системи или пък определят лимити по отношение замърсяването на околната среда. Значителна част от тях са свързани с температурата, спирането на твърдите отпадъци, бензолите и въглеводородите. Вероятно голяма част от страните членки изискват нови или подобрени регулации за съответствие със съществуващата директива за качеството на водата. Следователно степента на изискващата се промяна зависи от новите лимити в ЕС, действащите регулации в отделните страни членки и съответните нови инсталации.

