Николина Ангелкова: Разработваме алтернативен вариант на тунела при Кресна
Индикативната стойност на проекта може да бъде намалена с около 270 млн. евро
Емил Христов „Участъкът 3.2 от АМ „Струма“, който обхваща Кресненското дефиле, в момента се проектира с вариант на тунелно преминаване през защитените от „Натура 2000“ зони. Съгласно националното законодателство, преди обявяване на търг за избор на изпълнител трябва да бъде направена нова процедура по оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) за времето на изграждане на обекта. Затова предложихме на ЕК да се разработи и алтернативен вариант на преминаването, който да следва максимално близо съществуващия път, и паралелно с проекта за тунела да бъде направена ОВОС и за него. По този начин може да бъде изградено скоростно трасе, позволяващо 100 км/ч, а индикативната стойност може да бъде намалена с около 270 млн. евро. Така ще останат пари за финансиране на строителството на магистрала „Хемус” и тунела под Шипка.“ Това заяви служебният министър на транспорта Николина Ангелкова. Заедно с вицепремиера и министър на регионалното развитие и на инвестиционното проектиране Екатерина Захариева и председателя на Управителния съвет на Агенция „Пътна инфраструктура“ инж. Лазар Лазаров тя участва в инспектирането на строителството на АМ „Струма“, лот 2 – от Дупница до Благоевград, и лот 4 – Сандански – Кулата. „Не сме спирали работата по подготовката на лот 3 на магистралата, който е основен приоритет в пътния сектор в програмния период 2014 – 2020 г.“, каза още Ангелкова и обясни, че проектите за подучастъците лот 3.1 (Благоевград – Крупник) и лот 3.3 (Кресна – Сандански) на практика са готови и строителството по тях може да започне през пролетта на следващата година. „Важно е да се знае, че по реализирането на лот 3 се работи активно и разработването на алтернативен вариант няма да забави проекта“, допълни Захариева. При проверката на лот 2 вицепремиерът, министър Ангелкова и инж. Лазаров изразиха своето задоволство, че отсечката се изгражда по план и при добра организация. Те посетиха пътен възел Дупница-юг, археологическите разкопки край с. Мурсалево и тунела край Кочериново. „Работи се по цялото трасе от 37,5 км с малки изключения – там, където има археологически разкопки. Всичко върви в срок, но е възможно участъкът да се забави с 4 месеца заради дейностите, свързани със съхраняване на древните артефакти. Независимо от това проектът няма да бъде оскъпен. От цялото трасе това е отсечката с най-добра организация”, посочи Захариева. Тя допълни, че договорите с археолозите приключват в средата на юни 2015 г. и затова най-реалистичният срок за цялостното завършване на трасето е есента на следващата година. Изпълнител е консорциум „Струма – лот 2”, в който влизат „Импреза” АД, „ГБС – Инфраструктурно строителство” АД и „Пътстрой-92” АД. „И двата тунела в този участък вече са пробити. Извършват се дейности и по естакадата”, увери председателят на Надзорния съвет на „Главболгарстрой холдинг” инж. Камен Пешов. Стойността на лот 2 е 358 млн. лв. Проектът включва изграждането на четири пътни възела, два тунела и шумозащитни прегради. Финансирането е по Оперативна програма „Транспорт 2007 – 2013“. Инспекцията продължи на лот 4, където изпълнител е гръцката фирма „Актор”. Вицепремиерът Захариева и министър Ангелкова се срещнаха с представители на компанията и заявиха, че до днес (3 октомври) те трябва да представят нов график за работа или на 15-и срокът на договора им няма да бъде удължен. „На последната среща от фирмата изявиха желание да подновят работа, но сега се вижда, че не показват такава воля“, беше категорична Захариева. До този момент от гръцка страна са поставени редица условия за продължаване на дейностите, включително и за увеличаване на цената на участъка, но всичко им е отказано, стана ясно по време на инспекцията.