АМ "Струма" лот 3.2

Борислав Сандов е спрял изпълнението на АМ "Струма" през Кресненското дефиле

Вчера спрях изпълнението на проекти в Кресненското дефиле след получено на 27 юли писмо от службите на Европейската комисия (ЕК). В него ясно се посочва, че в изпълнение на европейските директиви ЕК очаква от българското правителство нова оценка по ОВОС и Оценка за съвместимост с “Натура 2000” на АМ "Струма" за Лот 3.2 в района на Кресненски пролом, като в нея пълно и равностойно се оценят отново всички възможни алтернативи. ЕК недвусмислено подчертава, че не може да се предрешава изборът на алтернативи и че службите на ЕК ще наблюдават отблизо всички действия по проекта и ще гарантират съответствието с екологичното законодателство, като вземат нужните мерки в тази посока, ако е нужно. Това написа в профила си във Facebook бившият министър на околната среда и водите  Борислав Сандов.
 
Коментарът му идва след като по-рано днес в медийното пространство излезе информация, че в последния си ден като министър той е отменил всички предишни процедури по Оценка за  въздействие върху околната среда (ОВОС), които даваха възможност да бъде  довършена АМ "Струма" през Кресненското дефиле.

"Един ден преди писмото на ЕК, на 26 юли посочих същите обстоятелства на министъра на регионалното развитие и благоустройството, а именно, че за да се спазят изискванията на европейското и национално законодателство и да не се загубят европейски средства, е нужно да се изготвят нови ОВОС и ОС и че решението по ОВОС от 2017 година не може да се прилага. Взимайки предвид писмото на ЕК, на 1 август спрях 2 процедури за строителство на части от Лот 3.2 на АМ “Струма” към АПИ. И двете реално влизат в нарушение на европейските изисквания, защото водят до липса на нов ОВОС и ОС и предопределят изпълнението на алтернативата, одобрена през 2017 година – тоест неспирането им би довело до пряко нарушаване на европейските директиви и на условията на ЕК и до последващи мерки от страна на ЕК спрямо България", споделя още той.

"Още от началото на мандата на правителството посочих, че максимално бързото започване на нов ОВОС и ОС с всички възможни алтернативи извън Кресненски пролом и град Кресна е най-важното условие за ускоряване строежа на магистралата, за получаване и запазване на европейското финансиране и за предотвратяване на бъдещи наказателни процедури. Моето решение е изцяло в синхрон с българското законодателство и с препоръките на Европейската комисия, в т.ч. с писмото на DG Regio до МРРБ и МОСВ. Моето решение не поставя под риск средства на ЕС и България няма да връща пари в следствие на това решение", подчертава той.