Инж. Лазар Лазаров: Нашата амбиция е до 2020 г. лот 3.2 на АМ „Струма“ да се случи
В края на годината или в началото на 2017 г. ще обявим обществена поръчка за изпълнител
Десислава Бакърджиева Инж. Лазаров, КСБ подкрепи издаването на сборника „Пътищата в България“. Полезен ли ще бъде този алманах за гилдията? Сборникът „Пътищата в България“ ще е изключително ценен, защото синтезира и обобщава всичко направено в сферата на пътищата в България в последните 40 години. Както е казано: „Който не познава собствената си история, няма право на бъдеще!“ Предполагам, че алманахът съдържа както положителната информация, така и някои от грешките, които са допускани през разгледания период. Това ще даде възможност на бъдещите експерти и пътни специалисти в страната да се учат не само от добрите постижения, но и от негативите. Изключително важно ще бъде за пътната гилдия да направи и равносметка – какво е изпълнено, с колко много усилия и с малко средства. АПИ стартира обществена поръчка за изграждането на близо 10 км от АМ „Хемус“ между Ябланица и Боаза. Осигурено ли е финансирането? След като през изминалите пет години успешно приключихме цели три магистрали – АМ „Люлин“, АМ „Тракия“ и АМ „Марица“, идва ред и на АМ „Хемус“. Тя е не по-малко важна. Всички виждаме положителното икономическо развитие в регионите около автомагистралите „Тракия“ и „Марица“. През 2015 г. завършихме и отсечка от АМ „Струма“ – лот 2 до Благоевград, която е естественото продължение на АМ „Люлин“, и сега пътуването от София до Благоевград е съвсем различно. Осигури се и много по-бърза и лесна комуникация за жителите от Благоевград и околностите. Темповете на развитието на икономиката се засилиха стремглаво във всички тези райони с добра инфраструктура. Същото искаме да направим и за северната част на страната. Този регион е акцентът в политиката на правителството и, разбира се, наш приоритет. Необходимо е успехът от Южна България да се пренесе и в Северна. В момента се забелязва едно сериозно разделение между двете зони по икономически показатели. Затова АМ „Хемус“ е на дневен ред и обявихме процедура за избор на изпълнител за този участък от 10 км, който ще се включи в съществуващия път София – Варна, минаващ през Велико Търново. По този начин ще бъдат избегнати с. Брестница, както и трасето при Коритна, трафикът ще се облекчи и пътно-транспортните произшествия логично ще намалеят. Продължаваме и работата по проектирането на останалите отсечки на АМ „Хемус“ до пътя Плевен – Ловеч. Преди дни обявихме и търг за избор на изпълнители, за да имаме технически проекти и веднага да обявим и процедурата за възлагане на строителство. Работим и по изготвянето на идеен проект за трасето, което се включва в пътя I-5 Русе - Велико Търново. Процесът все още не е приключил, тъй като имаше изместване относно преминаването на отсечката, но ние ще възложим разработването на технически проекти до пътя Русе – Велико Търново. Аналогична е ситуацията и с трасетата от АМ „Хемус“ след Велико Търново до връзката с пътен възел Белокопитово, който завършихме преди малко повече от година. Първите 10 км ще бъдат финансирани изцяло от държавния бюджет. За останалата част от магистралата продължаваме да търсим финансиране по различни направления, като плана „Юнкер“, заемни средства с държавно гарантиран заем, за някои участъци се обмислят възможности и за концесии. Най-реалистичният вариант за нас е осигуряването на средства от таксите след въвеждането на ТОЛ системата през 2018 г. Надяваме се чрез нея приходите за поддържане на пътища и за строителство да се увеличат значително, за да може пътната администрация да направи устойчив план за развитие на републиканската мрежа с бюджети за всяка година, да има постоянно развитие и строителство, а не на пикове и спадове. Налага се непрекъснато да търсим пари, заеми. Освен това настоящият програмен период е последен и след 2020 г. ЕС няма да субсидира строителството на нови пътища. Крайно време е самите ползватели на републиканската мрежа да поемат тежестта за изграждането й. Хубавото е, че България е на кръстопът и през нея преминава голям транзитен трафик. Но цената, която превозвачите плащат на фона на тези в останалите европейски държави, е изключително ниска. С ТОЛ системата ние ще успеем да осигурим средства за продължаването на строежа на четирите магистрали, които искаме да реализираме в бъдеще – АМ „Хемус“, АМ „Видин - Ботевград“, доизграждането на АМ „Калотина“, АМ „Русе – Велико Търново“. Имаме идея за първите 15 км от АМ „Калотина“ до Драгоман, които са най-тежките, да кандидатстваме по Механизма за свързване на Европа. По него ще се опитаме да осигурим субсидии и за два участъка от Околовръстния път на София – от АМ „Люлин“ до кв. „Бъкстон“ през кв. „Павлово“ и от кв. „Младост“ до АМ „Тракия“. Наскоро Агенцията удължи срока за подаване на офертите в процедурата за „Проектиране и строителство на автомагистрала „Струма“ лот 3.1 Тунел „Железница“. Да, тази поръчка беше спряна заради жалба от един от участниците и УС на АПИ взе решение да удължи срока на процедурата. Той се равнява на дните, през които беше спрян търгът. Офертите трябва да бъдат подадени до средата на август и комисията, провеждаща обществената поръчка, да започне разглеждането им, ако няма друга жалба. Какво се случва с лот 3.2 на АМ Струма? Кога ще бъдат обявени резултатите от ОВОС-а и ще се вземе окончателно решение по кой вариант ще премине магистралата през Кресненското дефиле? На традиционните заседания на комитета по наблюдение на АМ „Струма“ АПИ представи нов вариант за преминаване на магистралата през Кресненското дефиле. Знаете, че този обект беше от компетенциите на Национална компания „Стратегически инфраструктурни проекти“ до 15 май 2016 г., когато тя се сля с Агенция „Пътна инфраструктура“ и проектът за АМ „Струма“ стана част от нашата инвестиционна политика. Успяхме да предложим алтернативен вариант на всички досега, който е малко нетрадиционен за България – с физическо разделяне на посоките на движение, и то на голямо разстояние една от друга. Идеята ни е направлението от София към Кулата да е по съществуващия път, т.е. двете ленти да станат две еднопосочни след рехабилитация на трасето и тунелите, през които минават. Обратната посока ще е по изцяло нов терен, източно от Кресненското дефиле по т.нар. Кресненско плато, като по този начин ще спазим както Бернската конвенция за неразширение на съществуващото трасе, така и ще намалим трафика там наполовина, с което ще отговорим на много от очакванията на еколозите. При реконструкцията на отсечката, минаваща през дефилето, ще се изпълнят много „меки“ мерки по отношение на екологията – проходи за животни, оградни мрежи, укрепвания и шумоизолационни панели. Участъкът в посока Кулата – София не е лесен за изпълнение – говорим за около 18 км нов двулентов път, който ще се изпълни при изключително тежки условия. Ще има и няколко тунела, като най-големият ще е с дължина 1,6 км. Нашият вариант обаче в сравнение с всички други е доста по-лесен и няма да има загуба на средства. Докато строителството на един дълг тунел от 15 км ще продължи много повече от 10 - 15 години, най-вероятно 20, независимо от това какви са условията и технологиите на строителство. През всичките тези години настоящият тежък трафик ще продължи в дефилето и няма да има промяна при високия процент на аварии и пътно-транспортни произшествия. Никой няма да спечели от това. Предложението ни за лот 3.2 ще се вмести в бюджета, с който разполага лот 3.2 по ОП „Транспорт и транспортна инфраструктура“, и дори е възможно да реализираме някаква икономия, за която е твърде рано да говорим. В момента сме на финалния етап за избор на преминаване на АМ „Струма“ през Кресненското дефиле. Имаме прединвестиционите проекти за алтернативата на АПИ. Тя ще бъде включена в доклада за Оценка на въздействието върху околната среда. В обозримо бъдеще ще имаме готов доклад по ОВОС. Заданието за оценката ще бъде представено през август на следващото заседание на комитета по наблюдение на АМ „Струма“. Ще се работи и по апликационната форма, проектирането ще бъде възложено и очакваме до края на годината да имаме реален идеен проект, който може да бъде търгуван, и да бъде избран строител на това трасе. Нашата амбиция е до 2020 г. лот 3.2 да се случи, тъй като говорим за около 18 км нов път, който ще се изгради на части, за да се вместим в този срок. Целта ни е в края на годината или в началото на 2017 г. да обявим обществената поръчка за изпълнител. Процедурата за възлагане на строителството със сигурност ще бъде открита, а не ограничена. От една страна, за да спестим доста време, а от друга, конкуренцията да бъде по-голяма, с което ще постигнем и икономически по-изгодна цена. Тогава ли ще стартира строителството на лотове 3.1 и 3.3 на АМ „Струма“? Не, в момента приключваме отчуждителните процедури за лот 3.3 и очакваме в края на август или началото на септември да стигнем и до строителството. Лот 3.1 започна малко по-късно и изграждането му ще стартира няколко месеца след лот 3.3. Двата обекта са възложени на инженеринг, договорите са по FIDIC и в момента проектите се изчистват. Изпълнителите представят своите проектни решения, които се одобряват, коригират, за да може да бъде направен най-оптималният вариант, който да бъде изпълнен впоследствие. Към момента има ли изоставане по целия лот 3 на АМ „Струма“? Не, напротив. Имаме напредък по отношение на сроковете. Тези за проектиране са до средата на следващата година, но нашата идея е да започнем много по-рано строителството. Не искаме да чакаме до 2017 г., защото по тези отсечки имаме много важни археологически обекти, които трябва да бъдат проучени. Бързаме, за да бъдат отчуждени терените и да може да влязат археолозите и да си свършат работата. Действаме по всички фронтове на пълни обороти, за да стартират обектите максимално бързо. Целта ни е края на август или най-късно началото на септември да дадем старта на СМР. В началото на юли инспектирахте заедно с министър Лиляна Павлова строителството на обходния път на Габрово. Какъв е напредъкът при този обект? От тази проверка и аз, и министър Лиляна Павлова останахме изключително доволни. Обектът се променя буквално с часове, въпреки че районът е планински и е изключително тежък за строителство, особено ако е лошо времето. Там има едни прахови глини, които като изсъхнат, се вдига невъобразима пушилка. А ако се намокрят от поредния дъжд, не могат да влязат машините, защото теренът става много хлъзгав и те затъват. Временните пътища са с много големи наклони, което също затруднява. В момента времето е добро и темповете на строителство са сериозни. Изграждат се насипите, съоръженията, изпълнява се и тунелното съоръжение (500 м). Надяваме се този обект да бъде завършен най-късно догодина до края на строителния сезон. Какъв обем от превантивните ремонти на пътищата с отпуснатите допълнителни 119 млн. лв. от правителството са изпълнени до момента? Обемът е доста голям. Работи се в повече от 10 области по третокласната пътна мрежа, която е в много лошо състояние. Приключи ремонтът на участъка в Димово, който заради водния цикъл на града дълги години беше разкопан и затворен за движение. Работи се с доста добри темпове по пътя от Видин до Медовница, както и в Ловеч. В Разград завършихме голяма част от дейностите, в Търговище също са на финалната права. Експерти от Института по пътища и мостове заедно с тези от нашите контролни дирекции, както и от ресорната дирекция ежедневно са на конкретните пътни участъци. Съгласуват се проекти, взимат се проби от материалите. Инвеститорският контрол е на много високо ниво и се надявам след тези превантивни ремонти обектите да останат много дълго време в добро експлоатационно състояние. Част от допълнителните средства от правителството бяха от постъпления от винетките след увеличението на цените им. В тази връзка как ще коментирате, че ВАС отмени увеличението на таксите? Нямам нито право, нито знанията да коментирам решенията на съда. Те са за изпълнение. Но това не е последна инстанция и ние ще търсим правата си на следващата, тъй като сме убедени в нашето решение. Увеличението на цените на винетните такси не е отменено, докато няма окончателно произнасяне на съда. Нова жалба спря и търга за проектиране, изграждане и въвеждане на ТОЛ системата. Да, за съжаление от същия подател, който и първия път се жалва. Интересите в ТОЛ системата са много големи – не по отношение на изпълнението на проекта за въвеждането й, а по-скоро за нейното прилагане. Затова очакваме тази процедура да бъде обжалвана буквално на всяко ниво. Да не говорим, че е възможно да има жалби по време на самата процедура или след решение на комисията и т.н. Тежко ще бъде, но надявам се, съвместно с ресорните министерства да успеем. Доволен ли сте от ремонта на част от съоръженията от Аспаруховия мост? Доволен съм. Ремонтът беше изключително тежък, а трафикът допълнително го затрудни. Аспаруховият мост е единствената връзка между кв. „Аспарухово“ и вилните зони на юг от Варна с центъра на града. Въпреки че с помощта на общината бяха пуснати водни таксита, които бяха безплатни за хората от тези квартали, трафикът и задръстванията, които се получаваха около съоръжението, особено в пиковите часове сутрин и следобед в обратна посока, бяха много големи. В момента съоръжението е пуснато в експлоатация и гражданите са доволни. Аспаруховият мост е набор от пътни съоръжения. Ремонтирахме три отделни моста. През есента би следвало да започнем дейности на отсрещната страна, т.е. на другите три съоръжения, без да затваряме основното - Аспарухов мост. Досега не беше правена абсолютно никаква реконструкция от построяването на вече обновените обекти. Изключително съм доволен от начина, по който бяха ремонтирани. Дори успяхме да съкратим срока на строителството с 15 дни. Възможно ли е да бъде пуснат предсрочно и участък 2 от Западната дъга на Софийския околовръстен път? Надявам се, но не мога да дам такова обещание. Обектът е много е тежък - не толкова технически, а заради чисто бюрократични процедури по отношение на отчужденията на имотите. Постоянно сме в дела за отчуждаване на терени, които са необходими за изграждането на трасето. Все още има неприключили и очакваме решенията на съда във всеки момент, преди да излязат в августовската си ваканция. Успешно ли ще приключи първата вълна от търговете за ремонт на 238 км пътища по ОП „Региони в растеж 2014 – 2020“ за над 150 млн. лв.? Времето за подаване на оферти от кандидатите изтече и комисиите в момента ги разглеждат. Надявам се в най-скоро време те да приключат, но работата е много тежка. Това са повече от 72 оферти за 15 участъка. Буквално офертата на една фирма е 1 кашон папки и всички тези документи трябва да бъдат прегледани, окачествени по отношение на съдържанието. Когато завърши работата на комисията, ще излезем с решение. Има ли други важни проекти, по които АПИ ще работи до края на годината? Стартирахме процедурата за обхода на Ахелой. Изключително важен обект, имайки предвид задръстванията, които всяко лято традиционно се получават в това населено място при преминаването на трафика през града. С тези задръствания помрачаваме хубавото настроение на туристите, които пътуват за Слънчев бряг или се връщат от там, или на тези, идващи от Варна, от Бяла, от Обзор. С този обход реално ще решим проблема. В ход са поръчки за трасето между Поморие и Ахелой и за обхода на Поморие. В момента, в който имаме избрани изпълнители, ще започнем работа по тези три участъка, за да може да има безконфликтен път от Бургас до Слънчев бряг. АПИ спечели най-престижната награда за геопространствени технологии на международния конкурс Special Achievements in GIS. Ще продължи ли развитието на Агенцията по отношение на съвременните технологии? Нашите експерти бяха наградени в Сан Диего. Държа да подчертая, че не отидоха началниците или членове на УС. Изпратихме младите специалисти, които активно участваха в създаването на тази ГИС система. Хората, които наистина направиха така, че АПИ в конкуренция със 150 страни да спечели престижната награда, за което им благодаря. Това наистина е гордост за нас. Със сигурност Агенцията ще продължи да се развива в духа на новите технологии, като ще използваме всички възможности на европейските оперативни програми.